Montera BTN-moduler omlott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Montera BTN-moduler omlott?

    Hej alla ciklidvänner!
    Det var ett tag sedan jag var aktiv på detta forum, har varit borta från ciklidvärlden ett tag...

    Nu är jag på väg tillbaka då fiskintresset tagit ny fart.

    Jag har ett 720l akvarium med ett par BTN-moduler uppsatta men jag skulle vilja ha fler. Då jag inte har plats för hela moduler på bakre rutan undrar jag hur man gör om man vill ha flera bitar utan att skarvarna och insidan av modulerna syns om man sågar itu en modul.

    Vet ju flera som bara har moduler på bakre glaset där fiskarna kan simma bakom, bara undrar hur man monterar det på ett snyggt sätt.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej å välkommen tillbaka!

    Jag fattar inte riktigt hur du menar att du vill göra men om jag gissar lite så tolkar jag det som att du vill ha fristående moduler på botten.

    Det är bara att limma, tänk bara på att täcka insidan på modulen (med svart silicon eller svart filtermatta) så att den inte reflekteras i bakrutan.

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #3
      Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag vill ha ännu fler moduler på bakrutan än de som redan sitter där. Fler hela moduler får inte plats så jag måste i så fall kapa till en modul om det inte går att sätta en hel modul något över en annan. Det var detta jag undrade över; hur får man till skarven (änden du kapat på) så att den inte syns? Måste jag sätta den kapade sidan mot en av kanterna, höger, vänster, upptill eller nertill? Eller är det estetiskt möjligt att på ett snyggt sätt limma hela moduler omlott?
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Ursprungligen postat av Cissi
        Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag vill ha ännu fler moduler på bakrutan än de som redan sitter där. Fler hela moduler får inte plats så jag måste i så fall kapa till en modul om det inte går att sätta en hel modul något över en annan. Det var detta jag undrade över; hur får man till skarven (änden du kapat på) så att den inte syns? Måste jag sätta den kapade sidan mot en av kanterna, höger, vänster, upptill eller nertill? Eller är det estetiskt möjligt att på ett snyggt sätt limma hela moduler omlott?
        Menar du att limma dom kant mot kant?

        Typ en del av en modul som passas in mot en som redan sitter på plats.

        Om det är så du menar så visst klart det går, med hjälp av några lämpliga raspar så man kan finlira ihop dom, sen lämplig sand över ev. limfog.

        Omlott betyder för mig att lägga saker över varandra.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          OK! Det snyggaste lär ju helt klart vara att sätta den kapade änden mot botten/uppåt eller mot sidorutorna. Om du vill sätta en bit mitt i burken (typ fylla hål mellan befintliga moduler) så kan du prova med att kapa snett. Alltså att du kapar 45 grader så att det gula försvinner så mycket som möjligt. Sen skulle nog jag stoppa i filtermatta för att slippa ha fiskar bakom modulen. Vet inte om min beskrivning går att förstå...

          Varför inte bara ha öppningar mellan modulerna och blått/svart bakom? Eller vill du täcka hela baksidan?

          Kommentar

          Arbetssätt...