Fluval Fx5 Eller Alternativ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannei

    Fluval Fx5 Eller Alternativ?

    Hej,

    Jag håller numera endast på med koi som jag har i en damm på ca 30 kubik. Jag har tänkt att ta in ett antal över vintern och funderar på om det ens är möjligt att ha dom i ett 720L akvarium. Eftersom det krävs ordentligt filter så undrar jag om det finns något som skulle kunna fungera till ett 720l akvarium med koi då det lätt brukar bli mkt nitrit.

    De koi jag tänkt ha är 5st som är mellan 20-30cm. Det jag är inne på är dubbla Fx5, skulle det fungera, utan att behöva byta vatten varje dag... Eller något annat, eller är det bättre att låta bli helt enkelt.

    Gärna svar från någon som har lite erfarenhet av koi, då dessa inte alls går att jämföra med malawi o liknande som jag haft tidigare vad gäller att skita ner.

    Mvh

    Daniel
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Dannei
    Hej,

    Jag håller numera endast på med koi som jag har i en damm på ca 30 kubik. Jag har tänkt att ta in ett antal över vintern och funderar på om det ens är möjligt att ha dom i ett 720L akvarium. Eftersom det krävs ordentligt filter så undrar jag om det finns något som skulle kunna fungera till ett 720l akvarium med koi då det lätt brukar bli mkt nitrit.

    De koi jag tänkt ha är 5st som är mellan 20-30cm. Det jag är inne på är dubbla Fx5, skulle det fungera, utan att behöva byta vatten varje dag... Eller något annat, eller är det bättre att låta bli helt enkelt.

    Gärna svar från någon som har lite erfarenhet av koi, då dessa inte alls går att jämföra med malawi o liknande som jag haft tidigare vad gäller att skita ner.

    Mvh

    Daniel
    Välkommen till forumet

    Tror det fungerar utmärkt
    kan du ha en lägre temperatur typ garage 10-15 grader går det ännu bättre
    fiskvikten kanske är ett kilo det är helt okej
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Dannei

      #3
      Ok, tack för svar. Om det nu blir akvarium så kommer det var rumstemp på vattnet ca 19c.. Och jag tror nog att vikten fisk blir litegrann över kilot.. Tanken är att det ska vara lite som prydnad också samt att det ska gå att mata dom lite per dag utan att vattnet blir för dåligt. Har inte tänkt ha något grus/sand i utan all skit ska gå direkt ut till filtret. Men jag är skeptisk till om det kommer gå att hålla igång det med bra vattenkvalitè så jag tänkte ni här har koll på det med dessa akvariefilter. Jag har en inneförvaring som jag använde förra vintern på ca 1300l, däri kanske jag hade ca 2kg fisk men då med ett Nexusfilter (eazypod) och en pump som pumpa 8000l/t och det gick att hålla bra vatten med ett vattenbyte per vecka och 2 rengöringar av filtret per vecka. Kan troligen inte få uipp den förvaringen denna vinter tyvärr. Det är ju mkt mindre grejer nu om det blir akvarium men om det gick så vore det ju fint men som sagt jag är lite skeptisk till det. Finns det något bättre filter till akvariumet som klarar det här om inte dubbla fx5 gör det.

      Kommentar

      Arbetssätt...