Varför sänks inte Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #46
    JK,
    blir inte klok på ditt problem. Om pH inte stiger märkbart i osmosvatten med torv efter genomluftning, då är torven ok. Du behöver inte leta ny torv då. Vad som händer i burken vid vb är däremot verkligt lurigt. Greppar inte alls vad som kan ge pH-höjningen där... kanske du har mycket CO2 i akvariet som luftas ut? Vad blir pH i ett genomluftat vattenprov från akvariet?

    Tills det problemet är löst kan du köra med droppbyten för att undvika pH-svängningar. Fixa en dunk på 10-15 liter. Sug ut 10 liter vatten ur akvariet. Fyll på lika mycket vatten i dunken. Sätt en luftslang med luftsten på i dunken och led ned den till akvariet. Sug till i luftslangen och ordna hävert mellan dunk och akvarium. Stryp luftslangen så att vattnet droppar ned i akvariet. Luftstenen är enbart till som tyngd för att hålla slangen vid botten. Detta går så långsamt att det inte sker några stora förändringar i pH.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • juni 2010
      • 136

      #47
      Tack för tipsen Patrik!

      Jag var lite trött i går, men det har du rätt i att torv inte behöver bytas ut. Jag har faktiskt inte testat genomluftning av akvariet, det bör göras snarast möjligt. Om problemet ligger där så vet man ju vad det är åtminstone.

      Inte dumt! En dunk på tio liter kan jag fixa rätt så snabbt. Märkligt detta, men att genomlufta akvariet är värt att testa också. Visst, det är väl ingen katastrof, men konstigt. Just att det sker vid själva vattenbytet. Uppdaterar med resultat när jag hinner, kanske kan hjälpa någon annan också.

      Kommentar

      • JK.
        Användare
        • juni 2010
        • 136

        #48
        Äntligen!

        Äntligen verkar det ha löst sig! Mot all förmodan har det väl funnits något som buffrat upp vattnet tillfälligt. Jag tänkte förut att jag skulle ge det en chans till, så jag bytte tio liter vatten som vanligt, och Ph var stabilt!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #49
          Ah, då kan det ha varit de sista resterna av någon buffert som rök. Ibland är det så enkelt som att tålamod ger resultatet. Ibland är också tålamod det svåraste att få till... *s*

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • JK.
            Användare
            • juni 2010
            • 136

            #50
            Ja nånting var det, men väldigt skönt att det har gett med sig, ska se om jag inte kan sänka Ph ytterligare lite.

            Tålamod kan löna sig!

            Tack för hjälpen allihopa!

            Kommentar

            Arbetssätt...