Fiskarna gapar - hjälp vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gondur
    Användare
    • september 2010
    • 3

    Fiskarna gapar - hjälp vad göra?

    Vi flyttade våra 8 år gamla ciklider till nytt 245 liters akvarium. Vi har precis bytt vatten, tagit bort klorin, tillsatt "conditioner" med bakterier och grejer, de har ny pump, massa växter, ingen grumlighet eller konstig lukt, syresättningsfjuppen står på max. Ändå står de nu och gapar som om de har syrebrist. Jag har kollat runt på olika fiskforum, men jag hittar inget bra svar. Ska jag inte göra något? Det kanske är lugnt?
  • daniel ps
    Användare
    • januari 2010
    • 148

    #2
    Ursprungligen postat av Gondur
    Vi flyttade våra 8 år gamla ciklider till nytt 245 liters akvarium. Vi har precis bytt vatten, tagit bort klorin, tillsatt "conditioner" med bakterier och grejer, de har ny pump, massa växter, ingen grumlighet eller konstig lukt, syresättningsfjuppen står på max. Ändå står de nu och gapar som om de har syrebrist. Jag har kollat runt på olika fiskforum, men jag hittar inget bra svar. Ska jag inte göra något? Det kanske är lugnt?
    Prata med Dre , han kan ge dig råd .

    Kommentar

    • Gondur
      Användare
      • september 2010
      • 3

      #3
      Tack för tipset, har gjort det nu.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Vad fick du för råd? Jag tycker att det låter som nitrit. Salt i vattnet minskar nitritens giftighet, men är inte så bra för växterna. Hur mycket av grus och filtermaterial är nytt?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gondur
          Användare
          • september 2010
          • 3

          #5
          Jag har haft i Stress coat eller vad det heter, som ska ta bort nitriten. Gruset är genomsköljt till absurdum och pumpen med filter någon månad gammal.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ja det låter som nitrit. Har du något för att mäta det hemma? Annars rekomenderas dropptest. Stickorna är inte så pålitliga.

            Om du har nitrit, byt 50% av vattnet. Sen är det viktigt att hålla koll på nitriten ett tag.

            Nytt filter och vältvättad sand/grus = inga bra bakterier = nitrit. Brukar ta ca 3-4 veckor innan man kan mäta nitrit och det verkar ju stämma ifall du bytte burk för en månad sen.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Har inte gett några råd ännu

              men jag håller med om att det är nitrit.

              Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

              Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:






              Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

              Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
              • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
              • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
              • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
              • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                hej! jag vill bara haka på med en inte helt liknande fråga. mina har oxå gapat men karet var mer än ett år gammalt och dropptestet nitrit var negativt. främst vinkeltetronar stod högt upp och gapade med hög frekvens i två veckor. jag bytte vattnet nästa varje dag till cirka 20 % och så småningom blev det bättre men dök upp nån vecka senare igen. jag sänkte tempen oxå. nu verkar det lungt. nån som har nån idé?
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Även om karet har barit i gång så kan en större belastning med ökad matning ge en sådan effekt.En ökning av antal fiskar ger mer mat vilket ger en ökning av ammoniaktutsläpp i vattnet och då måste bakteriemängden anpassa sig efter den nya lasten, dock brukar ett igångkört akvarium vara ganska snabbt att anpassa sig. Alternativt har du rengjort filtret för noggrant, eller rensat sanden/gruset för noggrannt. Allt material du har i akvariumet är värd för dessa bakterier och för noggran städning tar bort även dessa som då måste växa till sig igen i antal för att möta mängden ammoniak som produceras.

                  Det kan finnas andra anledningar men om något ovan var en lite större förändring så kan det vara anledningen.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Hej

                    Det kan vara syrgasbrist om det inte är nitrit, men oavsett så hjälper ett vattenbyte. Och som sagt, salt minskar nitritens giftighet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...