Akvarielack eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Är det läge för en tråd där alla kan visa sina egna skapelser. Jag har ingen själv därför kan jag inte starta en, men det vore intressant att se vad man kan göra på egen hand.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Cronan
      Användare
      • juli 2008
      • 907

      #17
      Ursprungligen postat av jemtlänningen
      Tjena cronan jag använde bara finbetong fasst jag gjorde den väldigt tunn och sen la jag på klarlack från jotun. det var för ca 5årsen och det fungerar än.
      Behövs klarlack och i så fall varför ? Är det någon speciel klarlack man ska köpa isf så jag inte tar död på fiskarna?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Ursprungligen postat av Cronan
        Behövs klarlack och i så fall varför ? Är det någon speciel klarlack man ska köpa isf så jag inte tar död på fiskarna?
        Jag använde tidigare Nordsjö Epolan V till en bakgrund jag gjorde och det blev riktigt bra. Det gäller dock att stryka tunna lager och att verkligen låta varje lager torka innan man drar på nytt lager. Annars finns risk för att klarlacken vitnar...

        Kommentar

        • Cronan
          Användare
          • juli 2008
          • 907

          #19
          Ursprungligen postat av StefanL
          Jag använde tidigare Nordsjö Epolan V till en bakgrund jag gjorde och det blev riktigt bra. Det gäller dock att stryka tunna lager och att verkligen låta varje lager torka innan man drar på nytt lager. Annars finns risk för att klarlacken vitnar...
          Vad gör lacken för skillnad jämfört om man bara kör med finbetong? Ursäkta tusen frågor men har aldrig gjort detta tidigare.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av Cronan
            Vad gör lacken för skillnad jämfört om man bara kör med finbetong? Ursäkta tusen frågor men har aldrig gjort detta tidigare.
            Lacken ger bl a bättre skydd för betongytan och gör hela bakgrunden längre hållbarhet. Diskussionerna har mest varit att man skyddar bakgrunden mot algätande malar som påstås kunna gnaga sig in mot frigoliten om man inte har lack...men det har jag inte sett än efter flera år av användande av egentillverkade bakgrunder.

            Kommentar

            • Cronan
              Användare
              • juli 2008
              • 907

              #21
              Ursprungligen postat av StefanL
              Lacken ger bl a bättre skydd för betongytan och gör hela bakgrunden längre hållbarhet. Diskussionerna har mest varit att man skyddar bakgrunden mot algätande malar som påstås kunna gnaga sig in mot frigoliten om man inte har lack...men det har jag inte sett än efter flera år av användande av egentillverkade bakgrunder.
              Ok då vet jag. Ska gå troffar i detta kar så det blir inga algätande malar. Så kanske man kan hoppa över lacken. Känns som det borde hålla rätt många år än då. Är jäkligt roligt att bygga dom så det gör inget om jag får göra nya om ett par år. Tack för all hjälp kan säkert komma fler frågor

              Kommentar

              • jemtlänningen
                Användare
                • maj 2009
                • 113

                #22
                Ursprungligen postat av Cronan
                Behövs klarlack och i så fall varför ? Är det någon speciel klarlack man ska köpa isf så jag inte tar död på fiskarna?
                Jag använderklarlack fs 023 ock härdare 80 men det blir blankt fråga dom ifall dom har matt lack.

                Kommentar

                Arbetssätt...