aktivtkol fråga !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    Användare
    • februari 2006
    • 199

    aktivtkol fråga !!!

    tjena!!!
    funderar lite om aktivtkol är det bra eller dåligt att köra med det om man typ inte kör efter en medicinering ?? eller dåligt kran vatten ???
    köpte för 1-2 mån sen ett nytt ytterfilter ett fluval och då följde det med 4 st påsar med aktivt kol som dom rekomenderade i 2 av facken ...
    finns väl delade eningar kan jag tro

    till saken nu då har ett 260 liter som är sydamerikans biotop (nästan inte växter och några räkor ) har 6 st bolivianska fjärilsciklider + 2 st nyckelhålsciklider + ett gäng röda fantomteror , ett gäng corydoras sterbai + lite räkor .. och allt funkar bra
    har kört med torv i ytterfiltret och fått en dovt ljus och en liten sänkning men inte mycket på mitt ph men men . men för några dagar sen fick jag för mig att jag ville ha lite ljusare och renare vatten i akvariet så jag tog bort torvet och stoppade i påsarna med aktivt kol ( hade inget annat filter media hemma )
    men nu tycker jag att mina bolivianer tappat sin färg lite är det pga av att det är ljusare i akvariet tror ni ????
    vet ju att dom ska ha lite dovare ljus inget fel annars på fisken

    kan väl inte vara aktivakolet ???

    ska tillägga att jag ska köpa torv igen pga av att dämpa ljuset lite sen är det snyggt också

    mvh peter
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Bytte du vatten något mellan tiden du tog bort torven?

    Kan annars vara att dina fjärilar trivdes mer i ett surare vatten och tappade sin färg då du reducerade torven. En annan orsak kan också vara som du skriver att de gillade det lite "mörka" färgade vattnet.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Aktivt kol brukar jag inte rekommendera att man kör med konstant, om man har växter i burken. Kolet absorberar en del saker som är nyttiga för växterna också. I helt cleana burkar utan växter torde kolet vara en fördel.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • h0llowman
        Användare
        • april 2010
        • 106

        #4
        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Bytte du vatten något mellan tiden du tog bort torven?

        Kan annars vara att dina fjärilar trivdes mer i ett surare vatten och tappade sin färg då du reducerade torven. En annan orsak kan också vara som du skriver att de gillade det lite "mörka" färgade vattnet.
        Japp gjorde ett vattenbyte också när jag tog bort torven kanske inte var det smartaste. Så mycket surare vart inte vattnet tycker jag när jag mätt ph .... Tror kanske mer på att det kanske vart för ljust. Det är inte så att dom är helt färglösa men det är en lite skillnad från. När det var li
        te mer dämpa ljus pga torven. Kan förstå också som du skriver patrik att kolet tar bort mycket av bra ämnen tll växterna. Nej ska byta till torv på en gång :p.....

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Kan också bero på själva förändringen. Beroende lite på hur länge du kört utan torv och med kol, har de hunnit acklimatisera sig till den nya miljön?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • h0llowman
            Användare
            • april 2010
            • 106

            #6
            Ursprungligen postat av DRE
            Kan också bero på själva förändringen. Beroende lite på hur länge du kört utan torv och med kol, har de hunnit acklimatisera sig till den nya miljön?
            sant så kan det vara!! tog bort torven för ca 1 veckan en kanske ska ha lite is i magen få se om dom blommar ut igen då kanske (som sag inte så dom är helt bleka men inte som förut när jag körde torv ..

            Kommentar

            Arbetssätt...