Tips till Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hille
    Användare
    • september 2010
    • 13

    Tips till Sydamerika

    Har just nu 1 Pseudoplatystoma fasciatum, 2 Aequidens rivulatus, 3 Ancistrus sp. och 1 pleco. Har ni några tips vad mer jag kan ha för fiskar börjar bli trött att sitta och kolla på så några fiskar
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #2
    Ursprungligen postat av hille
    Har just nu 1 Pseudoplatystoma fasciatum, 2 Aequidens rivulatus, 3 Ancistrus sp. och 1 pleco. Har ni några tips vad mer jag kan ha för fiskar börjar bli trött att sitta och kolla på så några fiskar
    Hur stort är akvariet?
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • hille
      Användare
      • september 2010
      • 13

      #3
      Det 375L men ska byte till större när fiskarna behöver det... Guldsömen är bara drygt 10 cm och Skovelnosmalen är bara 12 cm än så länge=)

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Du kanske redan vet om det, men skovelnosmalen kommer förmodligen att försöka sätta i sig de andra fiskarna när den blir större. De kan ju bli en bra bit över halvmetern även i ett akvarium.
        Hade själv en sådan för några år sedan, när den väl började växa så gick det fort och den hann klämma i sig ett par stora fiskar innan jag gjorde mig av med den.

        Guldsömmarna är ju rätt så aggressiva av sig så kanske någon centralamerikansk ciklid, som inte blir så stor, skulle kunna passa. Det finns ett antal olika att välja på...

        De flesta övriga sydamerikanska ciklider får det svårt mot guldsömmarna.
        Geophagus brasiliensis eller någon närbesläktad art skulle dock kunna klara sig då de kan vara lika hetsiga i humöret.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • hille
          Användare
          • september 2010
          • 13

          #5
          Tack för svaret=) kanske inte va så smart att köpa så aggressiva fiskar när man vill ha nåt vackert att titta på oxå... men guldsömen är riktigt vacker fisk men fy f*n så arg liten rackare redan i den storleken=)
          Senast redigerad av hille; 07 september 2010, 21:25.

          Kommentar

          • hille
            Användare
            • september 2010
            • 13

            #6
            Skulle det funka med Geophagus sp. tapajós orange head?

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Tapajosen är för vek. Mina har svårt att hävda sig mot Uaru o även fjärilscikliderna kan driva iväg dem en bit...

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Ett sydamerikanskt tips, ett par festae i samma storlek som guldsömen så dom inte blir utmobbade! kanske blir svårt i ett 375l men kan ju gå bra så länge dom inte e så stora.
                CA

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Det finns ju faktiskt en hel del Crenicichlor som inte blir alltför stora, runt 20 cm.
                  De kan säkert matcha guldsömmen när det gäller humöret.
                  Har själv provat på menesezi och protheus och det var inga andra som kunde köra med dem. Menesezin hade jag med Parachromis dovii (stoor centralamerikan med ökänt rykte) och det gick alldeles utmärkt.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • SuperiorTub
                    Användare
                    • september 2010
                    • 6

                    #10
                    Lånar tråden lite, skulle 2xGuldsömmar kunna funka med 2xPåfåglar i ett 540L?

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av SuperiorTub
                      Lånar tråden lite, skulle 2xGuldsömmar kunna funka med 2xPåfåglar i ett 540L?
                      Frågar du mig så skulle jag aldrig ha påffar i ett 540... de är ju ändå en fisk som blir grymt stor och 150cm kar på 35cm fisk är i alla falll i min värld alldeles för litet.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      Arbetssätt...