Vad ska jag ha för ciklid i mitt L60 B20 H60?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    N. transvestitus måste finnas i olika populationer. Mina var jättesnälla mot varandra i även i ett litet akvarium. Hanen puffade bara lite på honan när hon var alltför vild i sin uppvaktning, men jagade henne aldrig. De kläckte till och med fram lite yngel i Stockholms kranvatten när de kom till ett akvarium på dryga metern, gissningsvis pH drygt sju.

    (Min fru trodde att hanen var honan och tyckte att den lilla ettriga hanen skulle lämna henne i fred. När jag berättade att det var honan som hade färg och uppvaktade hanen tyckte hon att hanen var elak som inte ville leka med henne... )
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      N. transvestitus måste finnas i olika populationer. Mina var jättesnälla mot varandra i även i ett litet akvarium. Hanen puffade bara lite på honan när hon var alltför vild i sin uppvaktning, men jagade henne aldrig. De kläckte till och med fram lite yngel i Stockholms kranvatten när de kom till ett akvarium på dryga metern, gissningsvis pH drygt sju.

      (Min fru trodde att hanen var honan och tyckte att den lilla ettriga hanen skulle lämna henne i fred. När jag berättade att det var honan som hade färg och uppvaktade hanen tyckte hon att hanen var elak som inte ville leka med henne... )
      Fullt möjligt det finns flera olika populationer, även om jag har för mig att arten i naturen enbart förekommer på ett enda ställe (tror jag fått det från Lamboj, ska kolla senare). Alternativt är den odlad så länge att de som klarat sig i burkarna redan ändrat beteende/ökat sin tålighet. När en polare odlade dem (längesedan, då var arten ny i hobbyn) hade han ingen som helst framgång förräns pH kom ned under fem. Ynglen slog också varandra sönder och samman, otroliga bråk under uppväxten.

      Kul om det finns en population som är enklare att hålla i burkarna, jag har dragit mig för att skaffa arten eftersom jag tyckt den har för höga krav.

      Nå, hur man än vrider det är det "vi hannar" som har fel... *s*

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Jag har även funderat på någon gurami men gillar inte dvärg- och honungsgurami (de fick alltid något bukvattensotliknande när jag höll dem när jag var lite så jag har lite fobi när det gäller dessa). Lakritstypen är tänkbar men jag vet inte. Jag har haft dem en gång och deras beteende "skrek" artakvarium. Finns det Betta förutom kampfisk i handeln? Paradisfisk har jag funderat på men är den för aggressiv?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag har även funderat på någon gurami men gillar inte dvärg- och honungsgurami (de fick alltid något bukvattensotliknande när jag höll dem när jag var lite så jag har lite fobi när det gäller dessa). Lakritstypen är tänkbar men jag vet inte. Jag har haft dem en gång och deras beteende "skrek" artakvarium. Finns det Betta förutom kampfisk i handeln? Paradisfisk har jag funderat på men är den för aggressiv?
          Pymgegurami kanske?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Du ska inte gå på 2-3 st kulfiskar då? Jag har haft en Tetraodon lorteti och det var favorit tills katten tog den, snyft...

            När vi ändå vänder ciklider ryggen. Det finns andra kulor som skulle passa där.

            Dessa kan gå hårt åt andra fiskar men jag hade väldigt bra kombination med riddargoby som har ett ciklidliknande lekbeteende, vilket jag försökt fånga nedan.
            Hannen mörknar kraftigt och fenorna övergår i mörkbrunt och han svansar kraftigt framför honan för att på så sätt locka in henne i en grotta där de lägger rom. Ynglen vaktas sedan av hane och hona.

            Här ser man även Lortetin som spanar på kameran.

            Senast redigerad av DaRe; 09 september 2010, 19:15.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #36
              Dvärgguramin har jag blivit allergisk mot, efter att ha jobbat i butik ett tag. De ex som finns idag är ruskigt känsliga enligt min mening. Tippar på att för hård avel är orsaken. Honungsguramin är däremot stabil fortfarande. Gammal favvo här, har aldrig haft problem med den. Lakritsvarianter instämmer jag i "skriker" artakvarium, om de ska funka bra (kul uttryck förresten!!). Har aldrig haft någon av arterna, så det finns säkert undantag.

              Finns en del Bettas förutom kampfisk i handeln, någon av de munruvande är troligen mest stabil. De flesta som bygger skumbo behöver lite mer lugn och ro, vad jag märkt/sett. Jag har aldrig fått någon av de skumbobyggare jag testat att funka bra ihop med andra firrar (fem-sex arter). Många av dem verkar också vara ruskigt aggro inbördes. För rätt länge sedan testade jag dock en del av de munruvande. Sällan lika snygga men inga större problem med dem (t ex B. edithae). Blev alltid några yngel i vilken burk jag än körde dem i.

              Har ju kommit en rätt ny makropod in i handeln, M. erytroptherus, rödryggad makropod. Har kört den ett rätt bra tag, maxsize som vanlig makropod, inte överdrivet aggro, leker villigt och ruskigt snygg. Om jag greppat rätt kommer den dessutom från Vietnamn, så den trivs i lite högre temp konstant. Har dock inte kört den i sällskapsburk, så jag vet inte hur den funkar med andra fiskar. Den verkar dock tillräckligt tuff för att få mat även i en sällskapsburk. Rätt framåt firrar.

              Jag hade definitivt satsat på ett par honungsgurami alternativt rödryggad makropod, men det är jag det.

              Hilsen,

              /P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 september 2010, 06:51.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #37
                Nu har det blivit ett par fjärilsciklider till slut (Mest pga. av tillgängligheten - det var det enda alternativet i affären jag var i). Akvariet känns gigantiskt. De beter sig ju lite som stora parlevande jordätare eller Aeqidens (simmar runt tillsammans och så). Det slog mig att om jag gör en jämförelse med mina 2-3 cm stora fjärilar så är det som att ha ett 20-30 cm par i ett akvarium som är har en botten på 2 x 6 meter och ett vattnendjup på 6 meter!

                Det jag nu funderar på är om jag inte skulle ha köpt bolovianska fjärilar istället... Tåligare och mer långlivade.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 24 januari 2011, 10:38.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #38
                  Fjärilsciklider är och förblir en livslång kärlek för mig... de var de första ciklider jag hade. Trist nog helt rätt med kortlivade och lite känsliga - men å andra sidan lätta att komplettera om någon trillar av pinn. Låt dem ha lite space, roligare att beteende då!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...