Spirulina och vitaminer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Spirulina och vitaminer...

    Skulle idag göra det som de flesta här på Ciklid.se vänligt men bestämt sagt att man ska. Nämligen gå ifrån torrfoder till räkmix.
    Det som står på många ställen är att det är billigt och bättre för fiskarna. Tog en tur ner till stan för att inhandla ingredienser.
    Gick in på hälsokost affären för att köpa spirulina tänke väl i mitt smått fattiga sinne att det skulle gå på en femtiolapp eller så. Men där kostade en liten burk 198kr! Och för en minsta burken multivitamin skulle dom ha 130kr... Snål som jag var tänkte jag att det här måste kollas upp! Är det här normalpriser? Ska jag leta efter någon annan butik eller finns det något substitut för dessa ingredienser?
    Tacksam för svar!
    Mvh/Marcus

    Har ett 320L malawi akvarium. Men känner redan att jag skulle vilja ha större...
    960L Malawi
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    #2
    Tjena!

    När jag har köpt Spirulina har betalt 180:- för den större burken om jag inte minns helt fel, och jag brukar köpa dem på Naturapoteket.
    Visst det är en hel del pengar men å andra sidan så räcker det ganska länge.
    I den akvarieföreningen som jag är med går vi ibland ihop några stycken och gör räkmixen tillsammans. Då blir det inte lika dyrt och man behöver inte heller köpa en hel burk till sig själv. Så det är nånting du kan göra om du har möjlighet till det?

    Lycka till med räkmixen!
    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Multivitamin blir billigare att köpa i en zoobutik eftersom dom har mindre förpackningar. Det går ändå bara åt några droppar vitamin till en sats räkmix. Vitaminer är färskvara och har begränsad hållbarhet.
      Spirulina är inte en nödvändig ingrediens.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Ska leta vidare i zoo butikerna här i stan efetr mindre förpackningar med vitamin då.
        Spirulinans huvuduppgift är väl att hjälpa fiskarna att få fina å klara färger? Det var ju i pulver form så det borde väl ha en ganska så lång hållbarhet eller?
        Mvh/Marcus

        Har ett 320L malawi akvarium. Men känner redan att jag skulle vilja ha större...
        960L Malawi

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • april 2002
          • 78

          #5
          Jag har använt spirulina under flera år och tycker det ger bättre färg åt fiskarna, dock skall du inte använda någon rejäl dos.

          Malawi får lätt pigmentfläckar om man överdoserar.

          Själv använder jag ca 1 matsked till 2 kilo räkmix och det har fungerat bra för mig.

          "Övning ger träning"
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          • Anders
            Användare
            • april 2002
            • 42

            #6
            Frågan är om du verkligen behöver spirulina och multivitamin över huvudtaget.
            De erfarna grossisterna av malawi och tanganyika i Örebro förordar på sin hemsida följande recepet. Och som jag själv prövat under ett år med mycket bra resultat - fina färger och inga pigmentfläckar. Det smular mindre om du dubblar gelatinmängden.
            Askorbinsyra, alltså rent C-vitamin, finns i påsar i vanliga livsmedelsbutiker och kostar kanske bara någon tia.

            "Malawimix"
            0,4 kg oskalade räkor.
            0,4 kg gröna ärtor
            15 gram musslor
            1 tsk askorbinsyra
            15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)

            Med vänliga hälsningar
            Anders Johansson

            Anders

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              För egen del så har jag gjort precis tvärtom, och istället gått ifrån att mata med räkmix till att enbart utfodra med torrfoder...

              Om du kombinerar utfodringen med något torrfoder tex. spirulina flingor så kan du lugnt skippa både vitaminer o spirulina i räkmixen.

              Anders: Jag har för mig att det står på Aquarium Malawis sida att deras foder inte är optimalt när det gäller vitaminer och andra tillsatser typ spirulina. (Egentligen så tror inte jag heller att det behövs så mycket mer än det som finns i receptet du anger.)

              Hälsningar-Stefan L.

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag har oxå kört på Malawi AB's recept sedan jag börja med Troffar...Och alla har kanon färger...Men på http://www.hjortgatanszoo.se har dom Spirulinapulver för 50:-

                /HeNke Óò

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Vad bra att man kan köra utan att tillsätta spirulina. Ska prova det! Har tillgång till mycket räkskal och fiskputs. Kan man byta ut räk köttet mot fiskkött? Eftersom räkköttet går till hungriga människo magar...
                  Mvh/Marcus

                  Har ett 320L malawi akvarium. Men känner redan att jag skulle vilja ha större...
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...