Funderingar kring filter till 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Funderingar kring filter till 720

    Jag funderar lite på hur jag ska placera insug utblås hål i BTN på mitt kar.

    Jag har ett 720 200x60x60 och det är en BTN bakgrund längs hela baksidan.

    Jag vill utnyttja ytan bakom med filtermedia av något slag och få en bra/jämn cirkulation i hela karet.
    En lösning skulle kunna vara att ha utblås på höger kortsida längs långsidan, sedan låta den strömmen gå längs hela ytan och vända och gå tillbaka till höger sida längs botten med ett insug genom BTN bakgrunden rakt under utblåset och bakom BTN gå hela vägen bort till vänster sida igen där insug till filter finns. Risken här är kanske att mycket flöde går från utblåset rakt ned till insuget genom BTN och dåöig cirkulation som resultat?

    Alternativt ha utblås till höger och hål i BTN nere till vänster och insug till filter höger innanför BTN. Risken här är kanske att jag får stillastående vatten rakt under utblåset på höger sida.

    Försökte skissa ett par bilder för att illustrera alt 1. En bild framifrån en ovanifrån.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Alternativ ett tycker jag ser bra ut, jag tror inte att vattnet kommer att gå direkt ner i insuget. Kan du inte styra vattnet med en cirkulationspump annars?
    Eller du kanske inte vill ha för mycket cirkulation?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Pumpen jag har är en Fluval FX5 så den är hyggligt bra tryck från början, men jag hade tänkt med strilutblås och det har jag inte. Finns det sådant som passar FX5:an? Då kan jag låta ett rör gå ut från BTNen längs höger kortsida.

      Jag har nu bara den medföljande filtermattan i cirklar och inget i korgarna. Ska jag bara fylla med "filtersten" i alla korgar eller behövs mer mekaniskt filtrering? andra alternativ?


      Jag har tänkt ha Gianacara och de lever ganska strömt. Men frågan är vilka andra arter jag kan ha. Jag har en del överblivet som måste ha någonstans att ta vägen såsom; nycklhålsciklider, bolivianer och ett par sajicor. Annars siktar jag just nu på att dessutom ha några satanopercor i detta kar och de vill ha lungt vatten om jag inte missminner mig.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Fx5:an är det inte så mycket tryck i tycker jag, det lär inte bli strömt i ett 720kar.
        CA

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag provkörde den då den var köpt begagnad och det var mycket mindre än jag trodde. Frågan är om jag ska ha en cirkulationpump bakom BTNen som komplement?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Joakim E
            Användare
            • februari 2010
            • 128

            #6
            Tjooo

            Jag kör med en FX5 i mitt 720 och det beror naturligtvis vilket tryck man vill ha men mitt vatten rör på sej bra. något lugnare i bortre ändan av utblåset men det finns firrar som trivs med det. Men, ska du köra malavi ellr liknade som vill ha mera drag i vattnet så måste du komplettera med en bra pump för cirkulation. Lycka till
            Senast redigerad av Joakim E; 28 augusti 2010, 17:26. Anledning: ändra
            Jocke Eriksson
            SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Hur har du placerat utblås insug?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Jag har gjort såhär i ett 375 med Eheim 2028:
                insug och utblås bakom btn till vänster och intag av vatten till baksidan av btn enbart till höger.
                Denna btn är vänd uppochner så de rasterhål som fanns när jag köpte den begagnad hamnar upptill. Utblås går igenom ett av dessa via filtermattsbit, med ett vinklat rör. Sen har jag vinklat ut hela bakgrunden en bit i höger hörna (bakom filtermodul på bild) så vatten går in längs hela högra kortsidan igensatt med filtermatta. Dessutom lite mera bitar av filtermatta bakom hela bakgrunden.
                Har även en cirkulationspump i filter modulen till höger vars utblås syns.
                Har funkat bra i ca 9 månader. Blir lagom cirkulation. Pumpen i modulen går på timer några timmar förmiddag och kväll.

                Första bilden visar utblåset till vänster.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Grymt kar Pabbe!

                  Så i ditt kar går vattnet i öppna delen av akvaiet (framför BTN) från väntser till höger och bakom BTN från höger till vänster.

                  + komplettering av cirkulation höger sida som då ger ett flöde åt vänster som vänder och går tillbaka in i cirkulationspumpen höger sida.

                  Hur många akvarievolymer cirkulerar du på en timme? eheimen ger 1050 ~= 3 ggr+ cirkpump.

                  Har du filtermaterial i BTNmodulen med cirkpumpen?


                  Mitt FX5 ger 2300/720=3,19
                  Senast redigerad av DaRe; 28 augusti 2010, 21:15.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ja så kan man säga. Tog ett tag att prova fram rätt mängd och typ av filtermatta till flödet. I början hade jag för tät matta vilket ledde till att den sattes igen av smuts, till följd att utrymmet bakom bakgrunden tömdes på vatten. Nu har jag nått en jämvikt som gör att jag förmodligen aldrig eller mycket sällan behöver göra rent filtermatta eller ytterfilter.

                    Anledningen till att jag inte kör cirkulationspumpen på heltid är att den är lite för kraftig (1000 l/timme) för de få Apistogramma baenschi som för tillfället går där. Enbart eheimfiltrets tryck är för dåligt. I modulen med pump har jag inte mycket filtermaterial.

                    Till mitt stora 1050 kar har jag ett eheim 2080 som väl är likvärdigt fx5? stor filtervolym men inte så mycket tryck i flödet. Tror man måste komplettera med en cirkulationspump i större kar som 720 för att få vattnet att gå runt.
                    Din skiss visar nog en bra lösning för cirkulation i karet. Svårare däremot att få till rätt cirkulation bakom bakgrunden. Där får man prova sig fram efter hur raster och andra inflöden sitter.

                    Allt beror förstås på vilka fiskar man har. I mitt 1050 har jag två cirkulationspumpar på 3000 l/timme tillsamman, utöver eheimfiltret. Mina Satanoperca och Geophagus verkar trivas med den cirkulationen. Har testat med bara den ena cirkulatinspumpen och tycker att de verkar märkbart störda av mindre syresättning då.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      ok tackar för tips. en cirkpump till vore nog bra mao.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Jag kör fx5:an i mitt 540 kar med CA och tycker det är för dålig cirkulation, garanterat inte dom 3500l/h som det står på förpackningen!

                        Jag har btn bakgrund i mitt 900l och jag kör dubbla insugs galler på höger sida, blå filtermatta i hela bakgrunden och en cirkulations pump (3500l/h) i vänstra hörnan + en btn modul med blå filtermatta och en cirkulations pump (1500l/h) i vänstra sidan... och det blir ganska kraftigt strömt, men jag är mycket nöjd, kraftig cirkulation och ingen skit på bottnen.
                        sen kan man ju anpassa cirkulations pump till hur mycket cirkulation/strömt man vill ha.
                        hoppas du löser det och lycka till!

                        Tänk på att många fiskar går naturligt i relativt strömt vatten inte bara malawi och tanganyika utan även CA/SA!
                        Senast redigerad av RobinH; 29 augusti 2010, 01:20.
                        CA

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Kör FX5 i min ikola burk.
                          Jag andvander inte deras utblås - bytte ut den mot ett vinklat PVC stycke. Sedan kor jag bara macaroner och bio bollar i filtret. Tog ut filter mattan. Det ar ett xvla drag i det filtret - flyttar sanden i andra sidan av mitt 140gal burk.

                          Mycket nojd med detta filter.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Bra input!!

                            Jag vet att Guianacaras går strömt och kanske man skulle ha någon annan som gillar strömt. Jag vill bara planera ut/inblås innan jag fyller, det blir så jobbigt när det är fyllt
                            Robin kör du all strömåt ett håll, alla utblås vid ytan eller möter strömmarna varandra och pressas därmed ner mot botten som då rensar bort skräå eller hur har du löst det?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av DRE
                              Bra input!!

                              Jag vet att Guianacaras går strömt och kanske man skulle ha någon annan som gillar strömt. Jag vill bara planera ut/inblås innan jag fyller, det blir så jobbigt när det är fyllt
                              Robin kör du all strömåt ett håll, alla utblås vid ytan eller möter strömmarna varandra och pressas därmed ner mot botten som då rensar bort skräå eller hur har du löst det?
                              Jag kör båda utblåsen snett mot framrutan vid ytan och på så vis strömmar en del vatten mot bottnen.
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...