vilet filtersystem ska man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amina
    Användare
    • augusti 2010
    • 3

    vilet filtersystem ska man välja?

    Hesjan... jag är en nybörjare på det här med akvaristik men tycker det är så kul.. Nu har jag letat info i en månads tid om de afrikanska cikliderna och hur man ska ta hand om det men jag blir bara mer och mer förvirrad.. nu har jag ett kar på 180l som jag tänkt starta upp men vilket filtersystem skal jag välja???????????????? blir galen vill självklart ha ett bra system som gör att fiskarna mår bra men samtidigt kan jag inte lägga ut hur mycket som hällst på det..

    Vissa säger att innerfilter inte är bra alls andra att det funkar. kan man köra på ett innerfilter i början eller är det bättre och göra det gammla systemet med sandfiltrering..eller bygga ett själv ?????

    Snälla hjälp ni rara människor annars kommer jag aldrig igång.. Har tänkt köpa fiskar av Kent Berggren i tyringe och han kan man ju också fråga men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag börjar leta fram fiskarna jag ska ha!!
    tack på förhand mvh lilla jag
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Det funkar nog bra med vilket du än väljer. Innefilter och Ytterfilter är ju vanliga. Jag har både och i akvarierna hemma.

    Det som verkar funka bäst är mitt 400-liters där jag har ett ytterfilter med stor filtermassa.

    Sköt dina vattenbyten, det är viktigast.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Amina
      Användare
      • augusti 2010
      • 3

      #3
      ok... när jag läst om innerfilter som jag tänkt välja i början så sägs det att man inte skal tvätta det så snabbt efter annvändning eftersom de bra bakterierna dör då... hur ska jag gå tillväga då? läste om att man kunde sätta till ett rör vid ingången av pumpen med en filtermassa vid rörets slut så det bildas extra filter vilen ska man rengöra då och hur ofta? och tycker ni att ett filter till ett ca 200 eller 250l kar hade varit ok till mitt 180l kar om man byter vsatten lite oftare då eller skulle ni rekomendera att man sätter till det där extra filterskummet? mvh amina
      tack för det otroligt snabba svaret

      Kommentar

      • sluggo
        Användare
        • augusti 2010
        • 22

        #4
        Ursprungligen postat av Amina
        Hesjan... jag är en nybörjare på det här med akvaristik men tycker det är så kul.. Nu har jag letat info i en månads tid om de afrikanska cikliderna och hur man ska ta hand om det men jag blir bara mer och mer förvirrad.. nu har jag ett kar på 180l som jag tänkt starta upp men vilket filtersystem skal jag välja???????????????? blir galen vill självklart ha ett bra system som gör att fiskarna mår bra men samtidigt kan jag inte lägga ut hur mycket som hällst på det..

        Vissa säger att innerfilter inte är bra alls andra att det funkar. kan man köra på ett innerfilter i början eller är det bättre och göra det gammla systemet med sandfiltrering..eller bygga ett själv ?????

        Snälla hjälp ni rara människor annars kommer jag aldrig igång.. Har tänkt köpa fiskar av Kent Berggren i tyringe och han kan man ju också fråga men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag börjar leta fram fiskarna jag ska ha!!
        tack på förhand mvh lilla jag
        Filtermatta och en lagom stor powerhead kanske.. Behöver man nästan aldrig göra rent. Men det tar lite mer plats i karet.

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Här är ett par grundartiklar om filter:


          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Ursprungligen postat av Amina
            ok... när jag läst om innerfilter som jag tänkt välja i början så sägs det att man inte skal tvätta det så snabbt efter annvändning eftersom de bra bakterierna dör då... hur ska jag gå tillväga då? läste om att man kunde sätta till ett rör vid ingången av pumpen med en filtermassa vid rörets slut så det bildas extra filter vilen ska man rengöra då och hur ofta? och tycker ni att ett filter till ett ca 200 eller 250l kar hade varit ok till mitt 180l kar om man byter vsatten lite oftare då eller skulle ni rekomendera att man sätter till det där extra filterskummet? mvh amina
            tack för det otroligt snabba svaret
            Hej och välkommen till forumet!
            Rengör filtren i en hink med akvarievatten så klarar bakterierna sig. Kranvatten innehåller ofta klor eller kloraminer som tar död på nyttobakterierna i filtret. I ditt fall skulle jag nog satsa på ett ytterfilter. Det stjäl inget av akvarievolymen. Lämpliga filter till ditt kar är.
            Rena xP1, Rena xP2, Fluval 205, Fluval 305 eller något Eheim filter med lagomt flöde.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Fördelen med ytterfilter är att man inte har någon teknik i akvariet som syns utan bara ett sugrör samt ett returrör.

              Själv har jag en klassiker powerhead (En pump) där jag satt ett VP-rör med massa hål borrade i och ändan tillsluten. Röret har jag sedan stuckit ner i en mellangrov filtermatta av svart modell. (mer diskret än blå) Min filtermatta är på 15x15x45cm men till ditt akvarium räcker 10x10xhöjden minus pumphuvudets höjd.

              En powerhead som pumpar 1000-1500 liter/timma borde funka bra.
              Exempelvis: Aqua Clear powerhead 50
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Amina
                Användare
                • augusti 2010
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av HåE
                Hej och välkommen till forumet!
                Rengör filtren i en hink med akvarievatten så klarar bakterierna sig. Kranvatten innehåller ofta klor eller kloraminer som tar död på nyttobakterierna i filtret. I ditt fall skulle jag nog satsa på ett ytterfilter. Det stjäl inget av akvarievolymen. Lämpliga filter till ditt kar är.
                Rena xP1, Rena xP2, Fluval 205, Fluval 305 eller något Eheim filter med lagomt flöde.
                Tack så mycket har spanat på er utan o va medlem så tänkte nu får de bli dags o gå me i forumet o även bli medlem i ciklid sällskapet hahaha... man blir så förvirrad jag är stolt ägare till en amerikansk pitbull terrier som jag snart ska tävla i lydnad med och tycker att det är 100 gånger svårare och starta upp ett akvarium hehe... jag kommer nog o fortsätta tracka er för det här med rör o borrning o allt vad det nu är blir för mycket för min stackars revisorhjärna...

                tack alla för era råd och innlägg och skriv på när ni orkar kram till er alla

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Välkommen till forumet!

                  Filtret behöver inte rengöras förrän du märker att det börjar gå trögt, dvs flödet minskar och det märker du ju genom att vattenytan inte rör sig lika mycket längre.

                  Tänk på att du ska få så mycket rörelse på vattenytan som möjligt så att vattnet syresätts ordentligt.

                  Antingen kör du med ett ytterfilter och eventuellt kompletterar med en mindre cirkulationspump (som du inte behöver ha något filtermaterial på) för att få ordentlig rörelse på vattnet. Min erfarenhet är att ytterfilter inte får så bra snurr på vattnet.

                  Alternativ 2 är att köra med en cirkulationspump med filtermatta (så stor bit som möjligt). Eventuellt kan du dölja filtret i en modul eller om du hade tänkt att bygga med slimline bakgrund. Det går ju att bara sätta en bit slimline och dölja pump, filtermatta och doppvärmare där bakom.

                  Jag har själv filtermatta + cirkulationspump gömda i moduler i alla mina burkar förutom en där jag kör med ett ytterfilter. Risken med ytterfilter är ju att någon slang börjar läcka och då kan filtret tömma akvariet på golvet. Det händer dock väldigt sällan ifall man har lite koll på kopplingar och slangar. Den risken finns ju inte med filtret i burken.

                  Lycka till med ditt projekt, glöm inte att ta bilder!

                  Kommentar

                  • h0llowman
                    Användare
                    • april 2010
                    • 106

                    #10
                    jag anser att ytterfilter slår det mesta .. tar lite plats i akvariet och du har stor filtervolym som dom bra bakterierna trivs och frodas i och du behöver inte göra rent det på flera månader .. satta en peng på ett bra ytterfilter så klarar du dig bra

                    om du ska ska köra på ett innerfilter så tycker jag att du ska testa fluvals nya inne filter ..

                    mvh peter

                    Kommentar

                    • Engelholm Audio
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 366

                      #11
                      Det är tillåtet att kombinera!

                      Vattenrörelse är bra och här kan en powerhead funka bra, eller ett vanligt innefilter med biobollar ( = behöver sällan rengöras men bidrar ändå med biologisk filtrering). Komplettera med ett ytterfilter för bra mekanisk och biologisk filtrering.

                      Nackdel med ytterfilter är potentiellt läckage.

                      Fördel med två pumpar är att man rengör dom vid olika tillfällen - dvs aldrig ett nytt, "dött" filter.
                      Vänliga hälsningar, Pär!
                      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        En nackdel med ytterfilter som kanske inte har nämnts (vad jag har sett i alla fall) är priset. Oftast är det väldigt högt, speciellt om du ska köpa Eheim eller Fluval... Det går säkert att fynda bland de billigare märkena men kolla med andra som har provat dem innan du köper....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          #13
                          Varmt välkommen!

                          Ja det här med akvaristik är inte alltid helt lätt, liksom att tävla i lydnad med sin hund.

                          Dock så finns det många ytterst kunniga människor här som är villiga att ge massor med tips! Var inte blyg att fråga!

                          Mvh

                          Kommentar

                          Arbetssätt...