Vieja Bifasciata (Rio Chakamax)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Vieja Bifasciata (Rio Chakamax)

    Jag har två Bifasciator, varav den ena är en garanterad hanne med begynnande pannpuckel och vackra färger, ca 20 cm, och den andra några cm mindre, utan puckel och blekare. Frågan gäller könsbestämning av den mindre, vad tror ni? Hannen jagar hela tiden den här mindre, dock utan att skada den på något sätt. Det finns dessutom gott om gömställen så när jag säger hela tiden menar jag när den stora får syn på den mindre. Jag ser inga lekbeteenden mer än att den här killen jagar den mindre - om nu det är ett lekbeteende och inte ett sätt att få bort en revirrival. De slåss dock aldrig.
    Vad tror ni? Hane eller hona?

    //Kaj
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Svårt att säga..
    Du funderar inte på att bli medlem så du kan lägga in foto direkt i tråden, lite lättare att könsbestämma om man kan se fiskarna!
    CA

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #3
      Ursprungligen postat av RobinH
      Du funderar inte på att bli medlem så du kan lägga in foto direkt i tråden, lite lättare att könsbestämma om man kan se fiskarna!
      Jo, funderat har jag gjort länge men det räcker inte att bara fundera och jag är så fruktansvärt bekväm av mig att det inte blivit av... Men nu när du tar upp det ska jag försöka ta mig i kragen under morgondagen. Det hade ju varit ganska kul att kunna lägga upp lite bilder och video.

      //Kaj

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Jo, funderat har jag gjort länge men det räcker inte att bara fundera och jag är så fruktansvärt bekväm av mig att det inte blivit av... Men nu när du tar upp det ska jag försöka ta mig i kragen under morgondagen. Det hade ju varit ganska kul att kunna lägga upp lite bilder och video.

        //Kaj
        Ja det låter bra ser fram emot lite foto och film från dig..
        CA

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Jo, funderat har jag gjort länge men det räcker inte att bara fundera och jag är så fruktansvärt bekväm av mig att det inte blivit av... Men nu när du tar upp det ska jag försöka ta mig i kragen under morgondagen. Det hade ju varit ganska kul att kunna lägga upp lite bilder och video.

          //Kaj
          Det är lite meckigt men video som lagts t ex på youtube kan du länka in i forumet utan att vara medlem http://www.ciklid.org/forum/faq.php?...#faq_ncs_video Men självklart tycker jag ju att du ska bli medlem ändå!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Medlemsavgiften betald - äntligen!

            Så då har jag då till sist gjort vad jag skulle gjort för länge sedan. Bilder dyker upp så snart jag kan.
            Kaj

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ursprungligen postat av Kajjjan
              Så då har jag då till sist gjort vad jag skulle gjort för länge sedan. Bilder dyker upp så snart jag kan.
              Kaj
              Låter bra
              CA

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Jag har två Bifasciator, varav den ena är en garanterad hanne med begynnande pannpuckel och vackra färger, ca 20 cm, och den andra några cm mindre, utan puckel och blekare. Frågan gäller könsbestämning av den mindre, vad tror ni? Hannen jagar hela tiden den här mindre, dock utan att skada den på något sätt. Det finns dessutom gott om gömställen så när jag säger hela tiden menar jag när den stora får syn på den mindre. Jag ser inga lekbeteenden mer än att den här killen jagar den mindre - om nu det är ett lekbeteende och inte ett sätt att få bort en revirrival. De slåss dock aldrig.
                Vad tror ni? Hane eller hona?

                //Kaj
                Om det skulle visa sig att det är två hannar blir det nog inte allt för svårt att fixa fram en hona. Är ju ganska många som håller Chacamax biffar nu för tiden här på forumet.

                Sedan brukar väl Lasse ha sådana inne i S. Sandby med hyfsat ofta.. Men det har du säkert koll på.

                /Jocke

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #9
                  Lasse i sandby har bara haft chacamax bifasciator en gång och där finns inga kvar, men jäger zoo har däremot 10st som jinnarparen var och lämnade för ca14 dagar sedan!
                  CA

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    Lasse i sandby har bara haft chacamax bifasciator en gång och där finns inga kvar, men jäger zoo har däremot 10st som jinnarparen var och lämnade för ca14 dagar sedan!
                    Det måste ha varit när jag var där då... Men hur som helst är det många på forumet som har.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Hej

                      Se till att du får ditt medlemsnummer genom (står på Ciklidbladet som du får i slutet av september) eller mejla medlem@ciklid.org. Följ sedan instruktionerna här så kan ditt medlemskap kopplas ihop med din profil http://www.ciklid.org/forum/profile....editusergroups
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Lasse i Sandby

                        Ursprungligen postat av RobinH
                        Lasse i sandby har bara haft chacamax bifasciator en gång och där finns inga kvar, men jäger zoo har däremot 10st som jinnarparen var och lämnade för ca14 dagar sedan!
                        De här två kommer från Lasse i Sandby. Han har inga fler för tillfället. Först vill jag fastställa om det är en hane eller hona innan jag skaffar fler. Men jag har också sett dem på Jäger Zoo, ifall jag bestämmer mig för att skaffa fler.

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          De här två kommer från Lasse i Sandby. Han har inga fler för tillfället. Först vill jag fastställa om det är en hane eller hona innan jag skaffar fler. Men jag har också sett dem på Jäger Zoo, ifall jag bestämmer mig för att skaffa fler.
                          okej gick där bara 2st när du köpte dina?
                          för han hade 2st kvar rätt länge en stor och en liten, den stora av dom såg garanterat ut till att vara en hane!
                          CA

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Hej

                            Se till att du får ditt medlemsnummer genom (står på Ciklidbladet som du får i slutet av september) eller mejla medlem@ciklid.org. Följ sedan instruktionerna här så kan ditt medlemskap kopplas ihop med din profil http://www.ciklid.org/forum/profile....editusergroups
                            Med tanke på en annan tråd på forumet måste jag säga att det inte är helt enkelt och definitivt inte smidigt förfarande att bli medlem. Jag kanske är extremt bekväm av mig men jag vet av egen erfarenhet från en webbshop jag har ihop med min son och hans polare (meadowweb,com) att det finns olika sätt att faktiskt se till att folk ger upp innan de nått fram till målet, ju mer man krånglar till det desto färre köp. Jag upplever det inte som lätt att bli fullvärdig medlem så att jag kan ladda upp bilder t ex
                            Hursomhelst är jag glad att jag i alla fall betalt och inte åker snålskjuts längre.
                            Kaj

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av RobinH
                              okej gick där bara 2st när du köpte dina?
                              för han hade 2st kvar rätt länge en stor och en liten, den stora av dom såg garanterat ut till att vara en hane!
                              Nej, jag köpte mina när han hade en hel flock - i vintras någon gång tror jag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...