Ciklid med intressantaste beteende ?.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Ciklid med intressantaste beteende ?.

    Ofta säger vi att vi gillar ciklider pga deras beteende, sen visar det sig att de mest sålda oftast är väldigt färggranna. Så min fråga nu är vilken ciklid av de ni haft /har hadder/har det intressantaste beteendet ?. Själv väljer jag nog
    Cichlasoma salvini som alltid kommer att ha en plats i min nostalgi del av akvariehjärtat. En fisk som har allt av beteende revirförsvar, jakt på småfisk,
    allmänna humörsvängningar ,simteknik, attityd ja allt. enda felet är behovet av stor burk.
    Så vilken ciklid tycker ni platsar till titeln " mest intressanta beteende"
    Senast redigerad av HåkanM; 23 augusti 2010, 10:47. Anledning: felstavning
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Svår fråga, men jag tror det blir någon ciklid från Tanganyika för min del. Just Tanganyika har ett överflöd av intressanta beteenden hos olika ciklider. Lägger en röst på snäckskalslekare och/eller sandciklider.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Av de ciklider jag haft tycker jag att Tahuantinsuyoa macantzatza har haft det intressantaste beteendet. Liksom Bujurquina arterna lägger den sina ägg på löv vilka den sedan kan flytta runt på efter önskemål. Hemma hos mig vände Tahuantinsuyoa helt enkelt upp och ner på lövet så att äggen inte syntes och simmade sedan runt på lite diskret avstånd och låssades som ingenting. Det var oftast en lyckad taktik och efter två dygn kunde föräldrarna ta upp larverna i munnen och turas om att munruva dem i någon vecka. I övrigt är det en rätt fredlig ciklid vilket jag bara ser som en fördel.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • c90368
        Användare
        • september 2007
        • 890

        #4
        Jag väljer inte en art utan ett helt släkte, Apistogramma.

        Framförallt när man har flera fiskar i stora kar. Som jag har upplevt dem är olika individer inom samma art väldigt olika, vilket medför att man aldrig kan förutse vad som kommer att hända. Det blir med andra ord aldrig långtråkigt när man har Apistogramma.
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Jag väljer inte en art utan ett helt släkte, Apistogramma.
          Jag väljer inte släkte utan familj! Cichlidae! Alla ciklider har intressant beteende särskilt i relation till många andra fiskfamiljer. Ska jag välja något så är det ett beteende snarare än en grupp. Jag gillar biparentala substratruvare.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag väljer inte släkte utan familj! Cichlidae!
            Håller med om att hela familjen är högintressant, felet i mångas burkar som kanske drar ner betyget är att man oftast har lite för mycket fisk för att en del individers betende ska synas. Samtidigt är det kanske maliwins färger som lockar nybörjaren.

            100liter med snäckisar eller jullar känns basic men lockande på samma gång.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag väljer inte släkte utan familj! Cichlidae!
              Jag satt med en släkting nere i akvarierummet en timma i söndags, hans fisk kunskap sträcker sig nog till det som finns i frysdisken hos ICA.

              Vi tittade på Jordätare, Lejonhuvudciklid, Apistogramma och Skalar bland annat. När jag berättade att alla dessa fiskar tillhör samma familj, så blev han både förvånad och imponerad.

              Det är nog lätt att bli lite "hemma blind" när man har hållit på ett antal år

              Ett långt utlägg för att säga att jag håller med dig
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Jörgen Magnusson
                Användare
                • augusti 2010
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av tege
                Håller med om att hela familjen är högintressant, felet i mångas burkar som kanske drar ner betyget är att man oftast har lite för mycket fisk för att en del individers betende ska synas. Samtidigt är det kanske maliwins färger som lockar nybörjaren.

                100liter med snäckisar eller jullar känns basic men lockande på samma gång.
                Herregud, jag har varit borta för många år Snäckisar och jullar....??!
                Antar att du menar arter som helst lägger ägg i snäckor, men är långt ifrån säker. Å va i ******* är jullar??
                /Jörgen Magnusson
                -------------------------
                * E-post * Hemsida * Boka tid *

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jörgen Magnusson
                  Herregud, jag har varit borta för många år Snäckisar och jullar....??!
                  Antar att du menar arter som helst lägger ägg i snäckor, men är långt ifrån säker. Å va i ******* är jullar??
                  Snäckisar: Snäckskalslekande tanganyikaciklider i släktena Neolamprologus och Lamprologus
                  Jullar: Släktet Julidochromis
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Mitt förslag: Steatocranus irvinei.





                    En fisk som intresserat följde allt som hände utanför akvariet och verkligen reagerade olika beroende på vilka personer som var där. Det har fler arter gjort, men dessa var i särklass bland mina erfarenheter. Vid revirstrider stod de och "skällde" på varandra istället för att låta fjällen ryka. Mina blev ganska stora, 18 resp 15 cm ungefär. Det hade varit intressant att sänka ner en hydrofon och lyssna hur revirstriderna lät.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Inte helt oväntat för vissa här så är det jaguarcikliden som är i topp för mig. Jag tycker den har allt. Den bossar ofta kar utan att skada, den bara gapar och spänner sig och motståndarna backar snällt undan. Den är väldigt lättlekt, får massvis av yngel och har dessutom grym yngelvård. Och den har minst sagt intressanta jaktmetoder och lär sig och anpassar sig efter byten på sätt jag aldrig har sett hos andra ciklider. Och den är pigg och oblyg. Bonusen är att den är fin att titta på också.

                      Påfågelcikliden ligger bra till också. Akvaristikens okrönte kung som akvariehund. Ser nästan ut att ha känslor.

                      Sedan gillar jag natalcikliden också. Stor, snäll och märkligaste/coolaste uppvaktningen mellan hane och hona när hanen "viftar på svansen" för att vinna honans hjärta.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Uaru´s... Fantastiska gruppvis om de ges tillräckligt med utrymme...Har ändå benägenheten att utveckla mycket starka band inom paren. Yngelvården är i särklass ochså...Typ som discus...Fast mäktigare!

                        Ursprungligen postat av FI
                        Påfågelcikliden ligger bra till också. Akvaristikens okrönte kung som akvariehund. Ser nästan ut att ha känslor.
                        Jag håller med...Placerar Chanchiton i den kategorin ochså!

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Jörgen Magnusson
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 16

                          #13
                          Aldrig sett Steatocranus irvinei, live. Fina färger du fått fram
                          /Jörgen Magnusson
                          -------------------------
                          * E-post * Hemsida * Boka tid *

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            #14
                            Jag håller med om att hela familjen är intressant, men om jag ska vara lite ortodox och biolog-nördig så ska jag säga att munnen på dessa fiskar är fantastiskt intressant. Otroligt vad deras unika mun har anpassat sig i fråga om födoval, lekbeteende etc. etc. . Enligt mitt tycke är det ju självklart ett fantastiskt husdjur dessutom och min förkärlek för Ca-gruppen är svår att förneka med deras otroligt intressanta beteende plus att dom är lite mer av en utmaning!
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              Det blir helt klart Neolamprologus Brichardi-komplexet med sin intressanta och avancerade gruppdynamik
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...