Oidentifierad Kurvciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    Oidentifierad Kurvciklid

    Köpte dessa sex Laetacara sp. igår i min lokala affär.

    De hade beställt vanlig Kurvciklid och fick dessa istället. Affären vet inte vad det är och jag vet inte om de är odlade eller vildfångade. Därmed vet jag inte heller hur gamla de är.

    Någon som kan hjälpa mig med artbestämningen?

    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vet inte vad det kan vara men stiliga onekligen!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      #3
      Fick just ett pm från säljaren som kollat listorna, det är köpta till affären som Kurvciklid VF.

      Så det kan vara nästan vad som helst med andra ord.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        Fick just ett pm från säljaren som kollat listorna, det är köpta till affären som Kurvciklid VF.

        Så det kan vara nästan vad som helst med andra ord.

        Det är Laetacara Sp. "Buckelkopf" Numera: Laetacara araguaiae. Lite svårare än Kurvciklider, men min absoluta favorit bland Laetacara!

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #5
          Ursprungligen postat av Pelle
          Det är Laetacara Sp. "Buckelkopf" Numera: Laetacara araguaiae. Lite svårare än Kurvciklider, men min absoluta favorit bland Laetacara!
          Tack!

          Det var vad jag själv kommit fram till, men ville få det verifierat, vilket jag anser att det är nu när du är säker.

          Enligt vad jag har läst mig till så finns det olika färgvarianter av denna lilla filur. Om man tittar noga på filmen så kan man se att en fläck mitt på ryggen börjar skifta in någon grön/gul färg, med reservation för min färgblindhet.

          Denna fläck syndes inte överhuvudtaget i går när jag köpte dem.

          Detta innebär dessutom att mina fiskar i stort sett är fullvuxna, om jag har läst rätt. Vilket passar mig perfekt!
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Var de från Akvarieteknik? Jag påpekade att de inte såg ut som curviceps när jag var där, men jag vet inte om de ändrade.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • c90368
              Användare
              • september 2007
              • 890

              #7
              Ursprungligen postat av Gabbi
              Var de från Akvarieteknik? Jag påpekade att de inte såg ut som curviceps när jag var där, men jag vet inte om de ändrade.
              Fyra Tassar i Linköping, finns nog minst tio till att köpa om någon är intresserad.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • hanna
                Användare
                • april 2002
                • 118

                #8
                Åh, det är så att jag blir sugen på att åka ut till Fyra tassar och köpa mig sådana. De verkar ju jättesöta.
                Mvh Hanna

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  #9
                  Det är ett riktigt fint par du har fått tag i Mats! Jag tror inte att de är så väldigt gamla, kanske fullvuxna, men fortfarande "unga".
                  Jag har haft denna art vid ett par tillfällen. Hanarna får faktiskt en sorts "puckel" på huvudet när de blir cirka ett till två år gamla.

                  Jag har dragit upp ett par kullar. En reflektion jag gjorde då, var att ynglen var mycket små.
                  (jämför främst med Kurvciklid och dorsigerus)
                  Jag upplevde också Buckelkopf som väldigt känslig för vatten kvaliteten. Täta vattenbyten är ett bra recept för att få dem att trivas.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pelle
                    Det är ett riktigt fint par du har fått tag i Mats! Jag tror inte att de är så väldigt gamla, kanske fullvuxna, men fortfarande "unga".
                    Jag har haft denna art vid ett par tillfällen. Hanarna får faktiskt en sorts "puckel" på huvudet när de blir cirka ett till två år gamla.

                    Jag har dragit upp ett par kullar. En reflektion jag gjorde då, var att ynglen var mycket små.
                    (jämför främst med Kurvciklid och dorsigerus)
                    Jag upplevde också Buckelkopf som väldigt känslig för vatten kvaliteten. Täta vattenbyten är ett bra recept för att få dem att trivas.
                    Hur aggressiva är de gentemot varandra?

                    Jag köpte sex st eftersom det var näst intill omöjligt att se skillnad på könen i affären, det kanske blir två för mycket?

                    Akvariet de går i är mycket väl inkört så vattenkvalitet får jag hoppas det inte blir några problem med.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Det stämmer att det är Buckelkopf. Däremot är det inte säkert att det är samma sak som L araguaiae.

                      När L araguaiae beskrevs häromåret jämfördes inte arten med de djur som bor i Rio Xingu. Om Buckelkopf anses komma från Tocantins, Xingu eller bägge verkar inte heller helt klart.

                      Fast det är inte heller säkerställt om L curviceps är en eller flera arter så det kanske inte spelar så stor roll i praktiken.

                      Ge gärna fiskarna möjlighet att leka på både stenar och döda (ek- eller bok-) löv. Och rapportera vad de väljer. Likaså, ifall de väljer att leka på löv, ifall de flyttar omkring på bladet.

                      Senast jag hade arten gav jag dem ingen valmöjlighet.

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #12
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Fyra Tassar i Linköping, finns nog minst tio till att köpa om någon är intresserad.
                        Jag menade, från vilken grossist hade de fått dem?
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Det stämmer att det är Buckelkopf. Däremot är det inte säkert att det är samma sak som L araguaiae.

                          När L araguaiae beskrevs häromåret jämfördes inte arten med de djur som bor i Rio Xingu. Om Buckelkopf anses komma från Tocantins, Xingu eller bägge verkar inte heller helt klart.

                          Fast det är inte heller säkerställt om L curviceps är en eller flera arter så det kanske inte spelar så stor roll i praktiken.

                          Ge gärna fiskarna möjlighet att leka på både stenar och döda (ek- eller bok-) löv. Och rapportera vad de väljer. Likaså, ifall de väljer att leka på löv, ifall de flyttar omkring på bladet.

                          Senast jag hade arten gav jag dem ingen valmöjlighet.
                          Tack för upplysningen!

                          Tror jag har en påse med några gamla eklöv någonstans, ska prova. Annars är det ju snart säsong för att plocka nya.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            Jag menade, från vilken grossist hade de fått dem?
                            Är faktiskt lite osäker, de handlade med Simonstorp förut, nu kanske det är flera?
                            Senast redigerad av c90368; 20 augusti 2010, 14:40.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Pelle
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 387

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Det stämmer att det är Buckelkopf. Däremot är det inte säkert att det är samma sak som L araguaiae.

                              När L araguaiae beskrevs häromåret jämfördes inte arten med de djur som bor i Rio Xingu. Om Buckelkopf anses komma från Tocantins, Xingu eller bägge verkar inte heller helt klart.

                              Fast det är inte heller säkerställt om L curviceps är en eller flera arter så det kanske inte spelar så stor roll i praktiken.

                              Ge gärna fiskarna möjlighet att leka på både stenar och döda (ek- eller bok-) löv. Och rapportera vad de väljer. Likaså, ifall de väljer att leka på löv, ifall de flyttar omkring på bladet.

                              Senast jag hade arten gav jag dem ingen valmöjlighet.

                              Araguaiae/ Buckelkopf har fångats i både Xingu och Tocantins/ Araguaia flodsystem, och vad jag förstår så skiljer det bara en aning i färg mellan fiskarna i de olika flodsystemen.
                              Jag gissar att det är samma art det är frågan om.

                              Mina Buckelkopf lekte på vanligt Laetacara manér. På ovansidan av en slät sten.
                              De är väldigt fredliga. Jag hade några Buckelkopf och några Dorsigerus i samma akvarium, men Dorsigerus dominerade helt, trots att Buckelkopf hanarna var större i storlek.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...