Deppi(ga) salvini

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Deppi(ga) salvini

    Hämtade hem 4 st H Deppi samt 2 st C Salvinihonor från tyskland för 3 veckor sedan.
    Har varit lite osäker på vad det är för kön på deppin.
    Alla har visat mörka områden i ryggfenan precis som carpinte och cyanoguttatum.
    Men nu har den största deppin avslöjat att det är en hane.
    Han håller i skrivande stund på att leka med en av salvinihonorna.
    Hittade en av kompaktkamerorna och knäppte några bilder som hastigast (bildkvaliten är för bedrövlig och färgerna är fel, men det är inte det som är det viktiga just nu).
    Vi får väl se om det blir något av detta i framtiden.
    Vem vet, det kanske blir deppi med rödbuk eller kanske helblåa salvini.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Kan nog bli riktigt snygga. Men å andra sidan, ska du inte dela på dem, så att deppin går för sig och salvinin för sig? Om deppin och salvinin bildar par och de får leka några gånger kanske de får svårt att acceptera någon annan i fortsättningen. Hade det problemet en gång med guldsöm och blåciklid, dvs. guldsömhanen ville inte veta av någon annan än blåciklidhonan.

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      Hämtade hem 4 st H Deppi samt 2 st C Salvinihonor från tyskland för 3 veckor sedan.
      Har varit lite osäker på vad det är för kön på deppin.
      Alla har visat mörka områden i ryggfenan precis som carpinte och cyanoguttatum.
      Men nu har den största deppin avslöjat att det är en hane.
      Han håller i skrivande stund på att leka med en av salvinihonorna.
      Hittade en av kompaktkamerorna och knäppte några bilder som hastigast (bildkvaliten är för bedrövlig och färgerna är fel, men det är inte det som är det viktiga just nu).
      Vi får väl se om det blir något av detta i framtiden.
      Vem vet, det kanske blir deppi med rödbuk eller kanske helblåa salvini.
      Ja då vet vi att du har en hane då ska vi bara se om du eller jag har en hona så det kan bli deppi/deppi lek istället
      CA

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Kan nog bli riktigt snygga. Men å andra sidan, ska du inte dela på dem, så att deppin går för sig och salvinin för sig? Om deppin och salvinin bildar par och de får leka några gånger kanske de får svårt att acceptera någon annan i fortsättningen. Hade det problemet en gång med guldsöm och blåciklid, dvs. guldsömhanen ville inte veta av någon annan än blåciklidhonan.
        Visst är det så. Salvinihonorna skall flyttas till salvinihanarna. Får nog se till att göra det ganska snabbt, annars så blir det nog som du skriver.
        Deppihanen har inte visat något intresse alls för de 3 andra deppin som går i karet och salvinihonorna har ju varit enormt intresserade av denna hane.
        Jag får se om jag sparar några yngel av dessa, dock bara för eget bruk.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Ja då vet vi att du har en hane då ska vi bara se om du eller jag har en hona så det kan bli deppi/deppi lek istället
          Förhoppningsvis så har jag 2 deppihonor, dessa är inte lika kraftigt byggda och har kortare fenor. Annars så är färgteckningen identisk med hanarna - än så länge
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Håller med Lundensis, sära på dom, finns som sagt risk för att Deppihanen inte kommer visa något intresse för sina egna honor framöver.. Och det finns ju säkert någon/några som vill kunna köpa Deppi på svensk mark framöver
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • jemtlänningen
              Användare
              • maj 2009
              • 113

              #7
              Ursprungligen postat av Beast
              Håller med Lundensis, sära på dom, finns som sagt risk för att Deppihanen inte kommer visa något intresse för sina egna honor framöver.. Och det finns ju säkert någon/några som vill kunna köpa Deppi på svensk mark framöver
              Tjena jocke går det bra på lokal frågan. med tanke på vad sa i våras om att trappa ned. MVH Lelle

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av Beast
                Håller med Lundensis, sära på dom, finns som sagt risk för att Deppihanen inte kommer visa något intresse för sina egna honor framöver.. Och det finns ju säkert någon/några som vill kunna köpa Deppi på svensk mark framöver
                Jag vet minst EN som är intresserad, vet du vem
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ni hade rätt i era farhågor, när jag släppte i de 2 salvinihanarna så ville honorna inte veta av dem utan fortsatte med deppihanen.

                  När jag presenterade den nyligen inköpta elliotiihanen för honan så blev det lek nästan direkt, tor det var dagen efter och nu har de lekt igen (jag tog förra kullen)

                  Så nu går salvinina i det stora karet tillsammans med de "något" större viejorna.

                  Deppihanen han.....depp(ar)...
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Ni hade rätt i era farhågor, när jag släppte i de 2 salvinihanarna så ville honorna inte veta av dem utan fortsatte med deppihanen.

                    När jag presenterade den nyligen inköpta elliotiihanen för honan så blev det lek nästan direkt, tor det var dagen efter och nu har de lekt igen (jag tog förra kullen)

                    Så nu går salvinina i det stora karet tillsammans med de "något" större viejorna.

                    Deppihanen han.....depp(ar)...
                    Hehe ja hoppas han inte deppar allt för länge, han får ju sätta igång med sina egna honor nu när salvinina e borta.
                    CA

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Jag vet minst EN som är intresserad, vet du vem
                      Hmm vem kan det vara tro
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Ni hade rätt i era farhågor, när jag släppte i de 2 salvinihanarna så ville honorna inte veta av dem utan fortsatte med deppihanen.

                        När jag presenterade den nyligen inköpta elliotiihanen för honan så blev det lek nästan direkt, tor det var dagen efter och nu har de lekt igen (jag tog förra kullen)

                        Så nu går salvinina i det stora karet tillsammans med de "något" större viejorna.

                        Deppihanen han.....depp(ar)...
                        Jo jag har varit med om detta några gånger också, bara o sära dom så fort som möjligt
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Kom hem för en stund och ser att 2 salvinihanar inte går att ha i ett 3m kar, men i ett 2m gick det bra.
                          Den förlorande hanen ser inte alltför vacker ut, men bör nog klara sig ändå då han hittat en liten hörna där han får vara ifred.

                          ...o så dessa j-vla fenestrator, de leker ju värre än sebraciklider och är lika ettriga, fast större.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Kom hem för en stund och ser att 2 salvinihanar inte går att ha i ett 3m kar, men i ett 2m gick det bra.
                            Den förlorande hanen ser inte alltför vacker ut, men bör nog klara sig ändå då han hittat en liten hörna där han får vara ifred.

                            ...o så dessa j-vla fenestrator, de leker ju värre än sebraciklider och är lika ettriga, fast större.
                            tråkigt att dom inte kommer överens i ett så stort kar.. konstigt men det e klart dom ska väl göra upp om vem som inte ska vara i närheten av bifasciata hanen.. hehehe
                            CA

                            Kommentar

                            • jemtlänningen
                              Användare
                              • maj 2009
                              • 113

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Hmm vem kan det vara tro
                              Hej jocke har du fler yngel av nandopsis istlanum sen undrar jag om du vet vart man kan få tag i copora nicaraguense från rio san juan området dom är rödare i det området. MVH Lelle.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...