3000L och större!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    3000L och större!

    Jag håller på att kollar upp lite med att bygga stoora kar, det jag undrar nu är vad ni har för erfarenhet/rekomendationer angående material på bänkar till sånna kar? Eventuelt hur många ben osv? Karet som jag kollar på nu har måtten L 370x d 130x h 70, blir ju rätt stor bottenyta....
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Det känns som att LN borde ha koll på detta... har för mig att han fick svetsat ihop en ram med hög precision. Borde vara beskrivet i första delen av hans tråd om akvariebygget.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      Min burk är ju rätt liten om man jämnför med detta, den är 250x120x75.....

      Ang ställning så är mitt tips.....skit i ställningen.

      Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av Leopoldi
        Min burk är ju rätt liten om man jämnför med detta, den är 250x120x75.....

        Ang ställning så är mitt tips.....skit i ställningen.

        Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.
        Hmmm intressant, hade tänkt mig den höjden ungefär, jaa det ska ju stå i min lokal så det är ju inte sååå noga
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Leopoldi
          Min burk är ju rätt liten om man jämnför med detta, den är 250x120x75.....

          Ang ställning så är mitt tips.....skit i ställningen.

          Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.
          Bodde du i lägenheten till höger
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Leopoldi
            Min burk är ju rätt liten om man jämnför med detta, den är 250x120x75.....

            Ang ställning så är mitt tips.....skit i ställningen.

            Jag har mitt stående på 40cm golvfrigolit. Funkar kanon och har så gjort i många år trots att karet aldrig stått helt i våg. enkelt att flytta, väger noll nästan.
            Hmmm intressant, hade tänkt mig den höjden ungefär, jaa det ska ju stå i min lokal så det är ju inte sååå noga Men vad är "golvfrigolit" för nått, särskillt som är så hög? Köper man det på bygghandeln då förståss?
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Beast
              Hmmm intressant, hade tänkt mig den höjden ungefär, jaa det ska ju stå i min lokal så det är ju inte sååå noga
              Inget är billigare än ett gäng frigolitskivor
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Inget är billigare än ett gäng frigolitskivor
                Ahhh bara o stapla på hög menar ni Tänkte på stabiliteten, men med den tyngden rakt ner lär väl inte så mycket hända
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Ahhh bara o stapla på hög menar ni Tänkte på stabiliteten, men med den tyngden rakt ner lär väl inte så mycket hända
                  Använd rosa eller blåa skivor dom är hårdare ev toppa med en tunn plyfaskiva när du limmar
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Använd rosa eller blåa skivor dom är hårdare ev toppa med en tunn plyfaskiva när du limmar
                    Jaa just det dom är hårdare ja, menar du att jag ska limma ihop friggen? För karet kommer förmodligen bli en balja i rostfritt stål, med delad framruta (blir lättare o hantera rutorna då) + att jag vågar lassta i ordentligt med stora stenar då
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Jag hade ett 250 x 70 x 70 cm på markfrigolit, den rosa varianten. Jag hade sex skivor så det blev närmare 70 cm hög "bänk". Det blev inget vidare bra för det blev för högt och för liten bottenyta vilket gjorde det hela väldigt ostabilt. Det gick att gunga akvariumet Men med större bottenyta och lägre tyngdpunkt kommer det funka riktigt bra. Till mitt bygge har jag för mig att frigoliten kostade ca 2000:-. Det blev dock ett visst spill eftersom måtten inte stämde helt hundra.

                      Min tanke var att klä in frigoliten med typ plywood och måla, det är ju inte så dyrt eller avancerat heller. Jag hade min burk så i över ett år sen byggde jag en träbänk istället.

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Jag hade ett 250 x 70 x 70 cm på markfrigolit, den rosa varianten. Jag hade sex skivor så det blev närmare 70 cm hög "bänk". Det blev inget vidare bra för det blev för högt och för liten bottenyta vilket gjorde det hela väldigt ostabilt. Det gick att gunga akvariumet Men med större bottenyta och lägre tyngdpunkt kommer det funka riktigt bra. Till mitt bygge har jag för mig att frigoliten kostade ca 2000:-. Det blev dock ett visst spill eftersom måtten inte stämde helt hundra.

                        Min tanke var att klä in frigoliten med typ plywood och måla, det är ju inte så dyrt eller avancerat heller. Jag hade min burk så i över ett år sen byggde jag en träbänk istället.
                        Jaa det känns så som du säger att det blir ostabilt!? Men som sagt jag ska ju ha lite större bottenyta och lägre så det kanske funkar ändå? Jaa klä in det lär nog jag också göra på nått sätt i så fall, annars så är det väl en stadig träbänk i 2 tum 5 eller nått som gäller, vill ju bara ha den ca 40cm hög..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av Beast
                          Jag håller på att kollar upp lite med att bygga stoora kar, det jag undrar nu är vad ni har för erfarenhet/rekomendationer angående material på bänkar till sånna kar? Eventuelt hur många ben osv? Karet som jag kollar på nu har måtten L 370x d 130x h 70, blir ju rätt stor bottenyta....
                          Har för mig att det finns pallställsbalkar på 4meter som klarar rätt många ton, och om det inte klarar vikten kan man ju förstärka med extra stag under och en rejäl skiva överst, kan kolla om det ligger nåt överblivet på jobbet om du vill annars är ju svetsat fyrkantsjärn bäst, finns ju rektagulära balkar att ha till själva ramen, jag har en polare som är duktig svetsare oxå
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            Har för mig att det finns pallställsbalkar på 4meter som klarar rätt många ton, och om det inte klarar vikten kan man ju förstärka med extra stag under och en rejäl skiva överst, kan kolla om det ligger nåt överblivet på jobbet om du vill annars är ju svetsat fyrkantsjärn bäst, finns ju rektagulära balkar att ha till själva ramen, jag har en polare som är duktig svetsare oxå
                            Jaa men vi snackar ju 5 ton eller så, vill ju ha i ordentligt med stor sten också Svetsa är inga problem, det löser jag själv
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Jaa det känns så som du säger att det blir ostabilt!? Men som sagt jag ska ju ha lite större bottenyta och lägre så det kanske funkar ändå? Jaa klä in det lär nog jag också göra på nått sätt i så fall, annars så är det väl en stadig träbänk i 2 tum 5 eller nått som gäller, vill ju bara ha den ca 40cm hög..
                              Ditt skulle inte bli ostabilt med 130 cm djup, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Det är ett enkelt och hyffsat billigt sätt att få en bänk där hela karets vikt fördelas över hela bottenytan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...