Kräftfiske

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Kräftfiske

    Jag kokade precis upp några kräftor jag fångat i natt:





    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Stiliga signaler. Hos oss (Småländska höglandet) har fisket gått tillbaka efter extremt stora fångster för några år sedan. En kombination av överfiske och att den klassiska "överskjutningen" vid en nyetablering är över.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • zenon
      Användare
      • september 2009
      • 168

      #3
      Ursprungligen postat av olof
      Jag kokade precis upp några kräftor jag fångat i natt:

      mvh

      olof

      Lucky you!!!

      Kommentar

      • Zten
        Användare
        • december 2009
        • 75

        #4
        Nog för att det är gott, men personligen tycker jag det är alldeles för mycket pillande för en så liten mättande känsla!

        Kommentar

        • zenon
          Användare
          • september 2009
          • 168

          #5
          Väldigt få vet hur man på bästa sätt äter en kräfta. Jag har t.ex. aldrig sett en tv-kock skala/rensa en kräfta på ett vettigt sätt. Kanske att man får lägga ut en liten film så att folk får lära sig att äta hela kräftan och inte bara stjärten...

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ja, gör det! Jag ska snart ha kräftkalas, så det vore bra om jag kunde äta kräftor på vettigt sätt!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • zenon
              Användare
              • september 2009
              • 168

              #7
              Då jag inte har hemma några kräftor får jag väl börja med att försöka beskriva det som de flesta bara brukar slänga efter att ha sörplat lite på, själva kroppen. Prova detta:
              Sedan du har separerat kroppen från stjärten använd kräftkniven till att skära av huvudet precis bakom/intill ögonen. Sedan kränger du av skalet från kroppen. Inuti skalet brukar det då sitta kvar en del av "smöret" vilket absolut bör förtäras.

              Tag sedan och känns på sidorna utefter kroppen strax bakom där ögonen tidigare satt. Du kommer att känna att det sitter en pigg på vardera sida. Håll försiktigt på bägge sidor och dra sedan ut magsäcken i ett enda stycke. Det brukar följa med en del ätbart ändå men det får man pilla bort. Det som sedan finns kvar av "kroppen" är allt ätbart. Sedan är det bara tycke och smak hur mycket av benen man äter upp innan den går till skräpfatet. Slurp vad gott!

              Kommentar

              • Donkiwin
                Användare
                • november 2008
                • 95

                #8
                Nu har jag kommit över ca ett tjog med kräftor men hur gör jag sen. Har ni något bra "recept" på hur man ska koka kräftorna? Jag misstänker vatten, salt och en massa dill men mer än det, finns det några små specialknep för att få kräftorna att smaka det lilla x-ra.

                Hoppas ni klarar er från huvudvärk för det brukar jag få efter ett kräftkalas.

                Kommentar

                • Joakim E
                  Användare
                  • februari 2010
                  • 128

                  #9
                  Ursprungligen postat av Donkiwin
                  Nu har jag kommit över ca ett tjog med kräftor men hur gör jag sen. Har ni något bra "recept" på hur man ska koka kräftorna? Jag misstänker vatten, salt och en massa dill men mer än det, finns det några små specialknep för att få kräftorna att smaka det lilla x-ra.

                  Hoppas ni klarar er från huvudvärk för det brukar jag få efter ett kräftkalas.
                  Tänk på att ha mycket salt i vattnet, det ska nästan smaka så salt som i havet. sedan kan du tillsätta lite porter (öl) om du vill, det e skitgott. koka inte kräftorna för länge bara, betydligt kortare tid än vad som rekommenderas och sedan låter du kräftorna svalna i spadet du kokat i..
                  Jocke Eriksson
                  SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #10
                    Ursprungligen postat av Donkiwin
                    Hoppas ni klarar er från huvudvärk för det brukar jag få efter ett kräftkalas.
                    Ja, risken finns att man får huvudvärk om skalen är hårda .
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...