19 liter lågbudget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    19 liter lågbudget

    Fick ett återfall härom dagen. Jag har bara skött burkarna nu på sista tiden, inte lagt så mycket tid som jag brukade göra förut. Men nu fick jag ett ryck och då var det ju såklart dags att dra igång en ny burk. Jag har några tomma akvarium i garaget och förrådet. Bl. a. ett 19 liters. Har varit sugen på att dra igång något med lite växter men det har aldrig blivit av förrän nu. Tänkte jag kunde dela med mig till er andra eftersom det inte händer så mycket på akvariefronten under sommaren...
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Lite bilder

    1. 19 härliga liter
    2. lite bitar från tidigare projekt
    3. lite rötter som jag hade liggandes...

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      1. Borrat hål
      2. Limma
      3. Annan vinkel

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Belysning

        Jag tänkte testa att köra med enbart led-spottar och hittade några på Clas Ohlsson som jag använt förut, dock inte i akvarium. De är på 1W och 6000 K. Jag byggde en egen liten ramp av lite spillbitar jag hade i förrådet.

        1. LED-spottar
        2. Rampbygge
        3. Rampbygge

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Färg hade jag också i förrådet. Bra att spara saker, fast jag får ta mycket skit av sambon som anser att jag har någon form av syndrom Bra att ha ju!!

          Lite fler bilder på rampen...

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Grov filtermatta i modulen och en liten maxi-jet pump som pumpar 400 L/H men som är ställbar. Satte ner den på hälften och det blev lagom fart.

            Här är grundarbetet klart... Som ni kunde se i föregående inlägg så la jag en silikonsträng på kanten av rampen så att inte MDF-skivorna börjar ruttna.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Återkommer med lite mer bilder senare. Nu är det på plats och det har flyttat in lite växter och fiskar

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Roligt projekt och intressant. Förresten så förstår jag din sambo...

                Kommentar

                • Engelholm Audio
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 366

                  #9
                  Tummen upp! Väntar på bilder av karet med vatten å fisk (å gärna växter).

                  Vänliga hälsningar, Pär!
                  CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                  Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Lite mer bilder

                    Här är det igång. Den lysande vita stenen är bara en tillfällig lösning för att hålla roten på plats, den ville inte riktigt sjunka. Uppe till höger på första bilden ser man firrarna som är fyra stycken VF Pseudomugil Gertrudae (Gertruds regnbågsfisk). Jag tänkte nog köpa några till för det kändes väldigt fattigt med bara fyra. Växterna är: Javamossa på grenen, Anubias Nana (småbladig), gräset framme till höger heter Cryptocoryne Nevilii sen är det en Hornsäv till vänster som inte är så pigg. Hornsäven åker ut och jag ska försöka hitta något mer "gräsliknande" gräs som inte behöver jättemycket ljus samt inte blir så högt, förslag mottages gärna!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Jag har tagit bilderna med en kompaktkamera så ni får ha lite överseende med kvaliteten och färgerna. Det som inte riktigt syns är att det är Rådasand (med lite blästersand) som jag tagit från ett av 375rna. Undre lagret (under sanden alltså) är det COOP kattsand som är en lera från sjöbotten i Danmark. Jag vill gärna ha förslag på räkor eller andra roliga saker som jag kan stoppa i. Det blir dock ingen annan sorts fisk för det kommer bara se rörigt ut. Snäckor kanske? Kom gärna med förslag!

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        tjusigt, vad är det för gren du har i?

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Grenen är från en hasselbuske. Får väl se hur länge den håller.

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Roligt projekt... man blir sugen på ett litet akvarium också! Fräckt med modul i!
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Grenen är från en hasselbuske. Får väl se hur länge den håller.
                              Ok där ser man, jag har startat ett 54 Liters som jag ska köra svartvatten i och jag hade i lite pil grenar, men de har blivit någon konstig vit slemm hinna på vissa ställen av grenarna så jag vågar fan inte ha någon fisk däri nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...