Råd ang. yngel - guldsömsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Count_Zero
    Användare
    • september 2009
    • 10

    Råd ang. yngel - guldsömsciklider

    Jag fyllde på mitt 320 l kar med två guldsömsciklider för en vecka sedan. De har redan lyckats med konststycket att halvt ha ihjäl den firren som tidigare var dominant i karet (en ganska rejäl Geophpagus Iporangensis) samt yngla av sig. Jag uppskattar att det rör sig om minst 200 yngel som kläcktes för några timmar sedan.

    Jag hade inte räknat med att få yngel i karet och var alls förberedd. Nå, jag hitttade snabbt ett 74 l kar på blocket som jag införskaffade och fyllde med vatten från det andra karet. Sedan fick jag över föräldrarna och yngel till det. Jag flyttade även över en rot och nån sten och växt. Pump fanns att tillgå i garderoben men doppvärmare hade jag ingen hemma så det ska jag införskaffa pronto imorgon.

    Vad bör jag tänka på? Vad äter de? Nykläckta artemis vet jag är bra mat för ciklidyngel men det tar ju ett tag att få fram. Mycket mat och täta vattenbyten vet jag är viktigt sedan tidigare. Övrigt att tänka på?

    Tack på förhand
    Magnus
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Wow snacka om rekord. Grattis. synd på Geophagusen. Den kombinationen var nog inte helt lyckad. Guldsömmar är riktigt tuffa om det vill sig och in ett 320 lliters finns inte mycket ytrymme för annat.

    Om ynglen redan är frisimmande kan du vänta ett par dagar innan du måste börja mata. Skaffa artemia och kläck, det tar inte mer än 1-2 dagar för att få fram. Annars kan du säkertt mata med mosad flingmat. Jag brukar alltid ha snabbväxande växter i massor i yngelkar då det gynnar miljön i karet.


    Tänk på att inte dra upp för många yngel om du inte vet var du ska göra med dem. Guldsömmar är rätt billiga redan som det är i affärer och inte många kan ha dem.

    ett alternativ är att du låter föräldrarna dra upp några yngel själv, det kan finnas fördelar om ynglen fostras väl av sina föräldrar och lär sig detta beteende till eventuellt egna kommande yngel.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Count_Zero
      Användare
      • september 2009
      • 10

      #3
      Ok, då ska jag köpa artemis och flingfoder också. Bra idé med växter, jag har rikligt med växter i det andra karet som jag kan nalla av.

      Hur ska jag göra med utfodring till föräldrarna? Bör de ha foder som enkelt skiljs från ynglen, typ pellets? Eller ska jag vänta med att mata ett tag? De är ju ganska duktiga på yngelvård så risken är väl inte stor att de får i sig av misshugg?

      Ang. Geophagusen så trodde jag inte det skulle vara något problem. Jag har totalt sju jordätare, varav två geophagus iporangesis. Hannen är en stadig bit, större en guldsömshanen. Även om guldömmar kan vara tuffa är det väl främst när de leker, vilket jag inte hade väntat mig. De övriga fiskarna har också fått vara ifred (ytterligare 1 iporangesis, 1 tapajos orange head och 2 tuppkammar) och alla är mindre än guldsömmarna. Antagligen så har de hållt sig borta från äggen, vilket iporangensis-hannen tydglien inte gjorde. Nå, han fick ett par timmar i ectozonbad och sedan isolering med hjälp av en glasskiva och är nu tillbaka.

      Tack för svaret
      Magnus

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Du kan utfordra föräldrarna på vanligt sätt de har koll på sina yngel.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Count_Zero
          Användare
          • september 2009
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av DRE
          Du kan utfordra föräldrarna på vanligt sätt de har koll på sina yngel.
          Tack för svaret.

          Jag har sparat alla yngel då en akvarieaffär erbjudit sig att köpa dem när de är lite större.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Kul, jo det är riktigt vackra firrar och jag har själv velat haft dessa men det har inte blivit av ännu. Har för veka arter just nu i mina kar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Count_Zero
              Användare
              • september 2009
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Kul, jo det är riktigt vackra firrar och jag har själv velat haft dessa men det har inte blivit av ännu. Har för veka arter just nu i mina kar.
              Jag kanske har ett lekpar till salu framöver så du kan ju höra av dig om du får plats.

              Kommentar

              Arbetssätt...