könsbestämning hjälp tack !!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    Användare
    • februari 2006
    • 199

    könsbestämning hjälp tack !!!!!

    tjenare!!!

    jo det är så här att jag har 6 st bolivianska fjärilsciklider som jag haft i 4-5 veckor nu men jag vet inte könet på dom har läst mig till att det kan vara svårt att skilja på honor och hanar ..
    har 3 st( måste vara hanar) som färgar ut sig sen har jag 3 st lite mindre som inte färgar ut lika kan det vara honor ??? stl är ungerfär 3 st på 7 cm och 3 på 5 cm

    dom slås alla mot alla i akvariet stor som små mot varandra (även läst där att honor kan vara aggresiva not hanarna också så det är inte mycket att gå efter ..

    postar några bilder så ni får se hur dom ser ut (inte dom bästa taget med en mobbe och sen ville dom inte posta för mig heller ... )

    + en fråga till var för mer ciklider kan jag ha till dom ?? kan jag ha nyckelhåls ciklider ??? (fastnat lite för den cikliden ....)

    hona????

    hona????


    2 st hanar och rubin gurami honor


    2honor och 1 hane ???



    hona hane ??


    hona???


    och en hane !!!



    jaha vad tror ni jag har ??????? HMM VARFÖR FÅR JAG INTE FRAM BILDERNA DIREKT BARA LÄNKAR DIT DOM LIGGER ?????


    mvh peter
    Senast redigerad av hollowman; 26 juli 2010, 19:29.
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Skulle TRO att du gissat rätt på alla bilder.

    Jag hade ett gäng på åtta stycken en gång och hade också rätt svårt i början på att ta ut könen, men så snart dom kommer igång med lite lek tendenser så får honan en väldigt fin rosa aktig nyans över magen, då är det enklare!

    Bild ett hane.

    Bild två hona, dock utan den rosa magen jag pratade om... hittade ingen med det.

    Kommentar

    • hollowman
      Användare
      • februari 2006
      • 199

      #3
      men det där är väl vanliga fjärilsciklider jag har ju bolivianska fjärilsciklider

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av hollowman
        men det där är väl vanliga fjärilsciklider jag har ju bolivianska fjärilsciklider
        Haha shit, så går de när man har bråttom.... nåväl!

        Kommentar

        • hollowman
          Användare
          • februari 2006
          • 199

          #5
          hmmm ingen som har några ideer hur min könsfördelning kan vara !! ni som har denna ciklid hur ser er hona ut tex ???

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Hej

            Jag tycker att honorna och hanarna ser närmast identiska ut när de inte leker, men eftersom mina inte lekte kanske jag bara hade ett kön. Carl här på forumet hade dem och de var väldigt snygga och helt utfärgade par gick könsbestämma om jag inte missminner mig. Det är hursomhelst mycket svårare än den vanliga fjärilen. Du borde kunna ha nyckelhålsciklider med dem.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • h0llowman
              Användare
              • april 2010
              • 106

              #7
              okej kan bara hoppas att man har någon hona då för hanar måste någon av dom vara .. ingen som har denna fisk och kan posta en bild på hane + hona ????

              Kommentar

              Arbetssätt...