Malar vs. Akvarielack?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Malar vs. Akvarielack?

    Hejsan, söker efter nån med erfarenhet med vilka malarter som funkar i ett sk. plywoodakvarium? Min oro ligger i att vissa arter verkar ju kunna gnaga i sig vad som hellst nästan och mja vill varaa säker på vad som funkar innan jag köper något! Detta är mitt första plywoodakvarium så jag vet inte vad sk. akvarielack tål eg. .

    mvh
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • sleepy
    Användare
    • augusti 2004
    • 294

    #2
    Har ingen erfarenhet men de bör vara lungt med vilken mal som hällst, ifall du får problem med lacken har du antagligen slarvat.
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Panaquer av olika slag sägs vara värst. Jag vet inte om de kommer igenom lacken, men de går igenom BTN-bakgrunder med lite tid. För att vara säker, så undvik allt med sugmun!!
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Panaquer av olika slag sägs vara värst. Jag vet inte om de kommer igenom lacken, men de går igenom BTN-bakgrunder med lite tid. För att vara säker, så undvik allt med sugmun!!
        Mjo något sådant som jag misstänkte.. Tack för tipset och mja jag dör ju inte direkt utan malar i karet heller . Kändes mest bara som traditionellt att ha nån gibbiceps i ett akvarium trots att jag nästan aldrig gillat dom haha
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Ursprungligen postat av Rivulatus
          mja jag dör ju inte direkt utan malar i karet heller . Kändes mest bara som traditionellt att ha nån gibbiceps
          Jag vet precis hur du menar, så har man ju alltid gjort. Men efter att ha fått problem med lite för hungriga fengäddor så tvingades jag köra helt utan algätande malar. Först blev jag helt ställd. Vad gör man nu liksom?? Att skrapa rutorna går ju bra, men rötterna och stenarna? Jag testade först slänga ner en drös växter i karet i stället. Det blev fiasko. Jag har en stor giraffnosmal som inte gillar att krocka med en massa rötter då den plöjer runt i sanden. Så växterna flöt alltid omkring vid ytan och såg ledsna ut. Algerna var kvar dessutom. Men då testade jag gå över till flytväxter istället. Massor! Och det fungerar klockrent! Efter ett par månader då de har spridit sig bra så ser man knappt några alger alls. Rekommenderas!
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            kör med lite äppelsnäckor i kingsisze storlek, funkar med lekande motaguense iaf
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • luppe
              Användare
              • februari 2006
              • 154

              #7
              Om du kör med marinplyfa så behövs ingen lack...gör du det ändå så kommer den att släppa i sinom tid....
              akvarielack är giftfri..dvs ingen fara om malen "tuggar". Nu kommer den inte att äta lacken...så var inte orolig. Inga problem
              /Bosse

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                kör med lite äppelsnäckor i kingsisze storlek, funkar med lekande motaguense iaf
                Åh så dom funkar med större centraler? Intressant, hade lite tankar annars på att försöka hitta lite malaysisk sandsnäcka eftersom jag har sand i karet. Tänkte att de skulle få agera algätare. Några erfarenheter?
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Åh så dom funkar med större centraler? Intressant, hade lite tankar annars på att försöka hitta lite malaysisk sandsnäcka eftersom jag har sand i karet. Tänkte att de skulle få agera algätare. Några erfarenheter?
                  Jag kör dem med de flesta och det verkar funka iaf, de kanske inte blir fler hos de stora fiskarna men de överlever iaf, malayer tror jag inte är jättbra som algätare men visst tar de lite på rrutorna ibland det brukar bli ett streck i algerna
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Botia
                    Användare
                    • juni 2009
                    • 63

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rivulatus
                    Åh så dom funkar med större centraler? Intressant, hade lite tankar annars på att försöka hitta lite malaysisk sandsnäcka eftersom jag har sand i karet. Tänkte att de skulle få agera algätare. Några erfarenheter?
                    jag provade med vuxna äppelsnäckor ihop med mindre thorichtys ellioti och det gick inget bra blev bara slamsor kvar av snäckorna.

                    Nu är kanske inte Iriri yellow aktuell, men dessa tuggar igenom sån där bakgrund som är stenhård som jag sågade till med vinkelslip... glasfiber?
                    nå, dessa malar får ingen mer bakgrund av mig, de går utan nu
                    (och, jag matar ordentligt eftersom de inte hr magsäck )

                    Hade också malajjer - dessa dog. Men främst pga matbrist antar jag. Tror inte de lever på bara alger? Med tanke på att mina ciklider är mycket på botten, och en gibbiceps, så är det inte mycket mat kvar där. fungerade iallafall inte.
                    Senast redigerad av Botia; 10 augusti 2010, 19:12.

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Botia
                      jag provade med vuxna äppelsnäckor ihop med mindre thorichtys ellioti och det gick inget bra blev bara slamsor kvar av snäckorna.

                      Nu är kanske inte Iriri yellow aktuell, men dessa tuggar igenom sån där bakgrund som är stenhård som jag sågade till med vinkelslip... glasfiber?
                      nå, dessa malar får ingen mer bakgrund av mig, de går utan nu
                      (och, jag matar ordentligt eftersom de inte hr magsäck )

                      Hade också malajjer - dessa dog. Men främst pga matbrist antar jag. Tror inte de lever på bara alger? Med tanke på att mina ciklider är mycket på botten, och en gibbiceps, så är det inte mycket mat kvar där. fungerade iallafall inte.
                      konstigt jag har dem med motagunse på 25cm tex. och med festae på 30cm men de rör dem inte......

                      peter
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Botia
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 63

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        konstigt jag har dem med motagunse på 25cm tex. och med festae på 30cm men de rör dem inte......

                        peter
                        Ja, det var väldigt vilken tur du har då. Mina elliotisar var inte stora då ens - de var bara ca 8 cm - men ändå gjorde de slamsor av dem - då det inte kan ha varit någon annan då elliotisarna var de enda i karet

                        Jag hade snäckodling då, och detta var de vuxna (ej gamla)som jag lät gå kvar däri så snäckorna var inte små heller....
                        Senast redigerad av Botia; 10 augusti 2010, 21:11.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...