Fråga angående att hålla ett lekpar diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fråga angående att hålla ett lekpar diskus

    Hej alla, jag är lite nyfiken på att ev. skaffa ett lekpar diskus. Jag har haft diskus flera gånger innan och vet vad de kräver när det gäller vattenkvalité, placering av kar etc. Men jag har faktiskt inte haft något vuxet lekpar diskus eftersom jag både gångerna jag skaffat diskus varit tvungen att sälja karen innan mina smådiskus blivit fullvuxna.

    Jag undrar egentligen hur jag får ett par att trivas. Jag vill inte nödvändigtvis just ta yngel på dem eller börja driva diskuskennel, men vill att de ska må bra och se fina ut. Vad för minimum storlek på kar tycker ni jag ska skaffa? Höjden är ju naturligtvis viktigast, minst 60cm kanske?

    Och vad för övriga fiskar kan jag ha i karet? Tidigare har jag haft lite l-malar, några jordätare, dvärgciklider, tetrastim etc. Tetrorna kanske blir svåra nu, vuxna diskusar har ju lite större mun och kanske gillar simmande mat.. Men malar och dvärgciklider går väl bra? Ni kanske har något mer tips?

    Och slutligen undrar jag hur paren brukar vara mot varandra. När jag haft ungdiskus har de ju ganska snabbt skaffat en hackordning där en alltid varit mobbad men när man bara har ett par så antar jag att de är ganska snälla mot varandra, eller behöver man nån typ av distraktion eller något hanen kan rikta sin fokus mot? Andra ciklider kan ju bli rätt hårda mot honan om de inte har nån yttre fiende.
  • asker
    Användare
    • oktober 2009
    • 46

    #2
    Titta in på diskusforum.se så lär du få svar på det mesta om diskus.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      du får nog svar här med, men jag är ingen expert, men ska du ha dem att trivas bra ska du nog inte ha nån annan tuffare fisk i som du säger så går ju säert dvärgar bra, håll just vattenkalle så brukar det funka och skaffar du bara par så brukar det gå bra utanb hackkycklingar
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Frågan är varför du skall ha ett lekpar om du inte efterfrågar yngel? Diskusen trivs bäst i grupp och det är väl just för lek som paren drar sig undan. Olika par har sedan olika temprament en del kan vara mycket aggressiva mot varandra medan andra är helt ok med varandra.
        Sedan leker de i perioder oftast x antal gånger sedan behöver framför allt honan en vilopaus. Det är inte alltid hannen acccepterar detta så även här finns risk för att hon får stryk. Några fler par alt äldre diskus som sällskap hade nog allt varit ett klart bättre alternativ. Sedan finns det gott om andra arter som diskusen inte har några problem med. De du nämner är oftast helt OK.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Tack för svaren. Det behöver ju inte alls vara ett lekpar, trodde bara det var enklast hålla dem i par om de var stora och könsmogna. När mina unga grupper diskus började para ut tog nått par revir och började vakta mot de andra etc så tänkte det var smidigast. Men kanske bättre bara skaffa ett antal vuxna då.

          Kommentar

          Arbetssätt...