Övermatning av yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Övermatning av yngel?

    I min iver att säkra att mina guianacarayngel får bästa förutsättningar så matar jag mycket och byter vatten ofta och har massor med snabbväxande växter.

    Frågan kom då ifall jag kan övermata ynglen? Kan de bli för tjocka?

    /David
    Senast redigerad av DaRe; 23 juli 2010, 11:48.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Jag gör likadant som du med matning och vatten byte och det funkar bra, kör också någon dag i veckan utan mat. Tänk bara på att rensa filtret ganska ofta så där inte sätter sig för mycket mat rester som ger dåliga värde!
    CA

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Jag brukar också mata på friskt första månaden, med täta vattenbyten. Man får väl försöka så gott det går att ersätta det de har tillgång till i naturen, där de väl käkar små organismer tämligen konstant.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Vågar inte säga säkert, tror det har en koppling till vad man matar med. Med torrfoder/granulat tror jag det kan bli för bra för småttingarna, men jag vet folk som matar friskt med levandefoder och då slutar ynglen äta när de är belåtna. De badar sas konstant i levandefoder och kan äta när de känner för det.

        Vet inte om det finns en koppling mellan fodersort/vattenkvalitet också, levandefoder skitar (oftast) inte ned vattnet på samma sätt som torrfoder/granulat. Undantag nykläckt artemia som inte lever särdeles länge i sötvatten och kan fördärva vattenkvaliteten ordentligt när de ruttnar. Personligen tror jag det ligger något i detta, men har inget vetenskapligt att styrka det med.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Tack för bra input. Jag matade första 6 veckorna med levande foder såsom artemia och annat därefter varierat mellan fryst foder och granulat 2-3 ggr per dag i portioner so går åt på 1-2 minuter. Inget kvarlämnat. Jag byter 50% av vattnet varje vecka.

          Ynglen är nu 4 månader och pigga friska. Ingen har under hela tiden dött.

          De är dock lite runda om magen, därav funderingen:
          Denna tråd innehåller SA-relaterade bilder. Om inget annat anges i inlägg med bild, så godkänner publicerande fotograf att bild kan komma att användas i Artregister eller Ciklidbladet. Sådan bild kommer att anges med fotografens namn. Tidigare trådar i ämnet finns tillgängliga på: SA-Bilder - del 1 (http://www.ciklid
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...