Kräsen Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zten
    Användare
    • december 2009
    • 75

    Kräsen Oscar?

    Hej!
    Jag har nu sedan cirka 2 veckor tillbaka varit ägare till 4st små påfågelciklider. 2st av dem är något större, nästan 10cm, 1 på cirka 7cm och den minsta på 5cm.
    Exakta mått eller inte, men på ett ungefär i alla fall. De två mindre var i princip lika stora när jag fick hem dem, anledningen till varför den minsta rackaren är segare i tillväxten är för att h*n på senare tid har börjat rata pellets.
    Jag ser hur h*n stoppar in 1-2 pellets åt gången i munnen, men sen verkar det inte passa varpå de blir utspottade igen, detta kan upprepas flera gånger under samma matning..

    Jag varierar kosten mellan räkor, strömming, räkmix, röda mygglarver ibland och så pellets. Det "köttiga" fodret är det inga problem med, men just torrfodret..
    Torrfodret i fråga är Hikari Cichlid Gold.

    Någon som vet hur jag ska gå till väga för att få tillbaks aptiten? Svälta dem en dag?
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Om dina Påfågelciklider äter räkor, strömming, räkmix, röda mygglarver med god aptit så är det nog ingen fara, när dem bjuds på så fin mat så brukar pellets inte vara så uppskattat. Om du under en period enbart ger dem pellets så kommer de att vänja sig vid det och äta pellets lika glupskt som de äter räkor.
    När du matar så se till att alla får i sig lika mycket annars så kan det bli så att den minsta inte får tillräckligt med mat och växer långsammare, då kan den lätt bli "hackkyckling".

    Kommentar

    • smikeb
      Användare
      • augusti 2007
      • 9

      #3
      det är ju inget ovanligt att påfåglarna kan vara lite kräsna. avvakta med matandet en tid så löser det nog "problemet"
      www.miketre.webb.se

      Kommentar

      • Zten
        Användare
        • december 2009
        • 75

        #4
        Den där lille "kräsne" är bortgången sedan 1,5 vecka, trist nog. Det var något fel på den direkt från det att jag fick den. Tappade aptit, vilket ledde till att den tappade färg. Helt vit i sidorna var den till slut, som om fjällen hade försvunnit.
        Flyttade över den till ett eget 90 liters, fick den att äta lite lätt, men den återhämtade sig dessvärre aldrig.

        Så just nu har jag ett 540 med 3 Oscars och 1 pleco, bör/kan jag fylla på med någon fisk? Jag är bra sugen, men vet inte med vad. Något stort och udda typ. Vet att folk har betydligt mer fullproppade kar än så, även om påfåglarna kommer ta plats som fullvuxna.

        Kommentar

        Arbetssätt...