Blåciklid med Orangehead?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Blåciklid med Orangehead?

    Har sedan jag startat mitt stora akvarium varit väldigt sugen på Andinoacara Pulcher... Blev emmellertid inte att jag inföskaffade några men nu har jag suttit i ett par timmar och kollat på filmer av dom och jag är riktigt riktigt sugen.

    Skulle de fungera att köpa ett gäng som får växa upp med lite större Orangeheads (6) samt Scalarer(4), eller hade dom blivit sönderstressade? Har större tank på gång i vinter som dom kommer få flytta över i sen för att få mer plats.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Blåciklider är ju rätt lugna så det tror jag inte ska vara några problem. Tapajosarna är rätt tuffa ändå och jag har mina med hantlar som är tuffare än blåcikliderna, tror jag. Frågan är kanske hur bra scalarerna klarar blåcikliderna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag har haft blåciklider tillsammans med ett flertal jordätararter och det har aldrig varit några som helst problem. När det gäller kombinationen blåciklider/skalarer är det enligt min erfarenhet lite knepigare då blåcikliders temperament kan variera rätt rejält mellan olika individer/par men vanligen är det inga problem, iaf inte om de har tillräckligt med utrymme samt att man inte sammanför blåciklider med skalarer som är fysiskt allför underlägsna...Givetvis är små skalarer alltför sköra att stå emot ett lekande fullvuxet blåciklidpar...Men är det som du antyder - att du vill sammanföra små blåciklider med skalarer som redan är etablerade i sitt kar som dessutom har växt till sig lite så ska det nog gå bra.

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Det låter ju lovande ju...

        Ja Scalarerna är välingångna i karet, och den övriga fisken också.

        Vill väll få tag på individer på 6-8 cm så att dom verkligen får växa upp, och då dröjer de väll tills dom blir könsmogna och mer revirs lystna också.

        Får bli en tur till fiskhandlarn i helgen tror jag minsann.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Det låter ju lovande ju...

          Ja Scalarerna är välingångna i karet, och den övriga fisken också.

          Vill väll få tag på individer på 6-8 cm så att dom verkligen får växa upp, och då dröjer de väll tills dom blir könsmogna och mer revirs lystna också.

          Får bli en tur till fiskhandlarn i helgen tror jag minsann.

          Tror inte Kent har dessa inne men han kan kanske få hem en fyra stycken till mig om man ber riktigt snällt.

          Kommentar

          Arbetssätt...