Symtom på nitrit förgiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anta

    Symtom på nitrit förgiftning

    Har satt igång ett gammalt akvarium som har stått med vatten och sand, lät det stå några dagar innan jag fyllde på med lite malawi.
    Förmodligen var jag för ivrig med matningen i början för efter c:a 2 veckor så började fisken se lite konstig ut en del stog och lutade lite framåt och matlusten försvann.Jag förstog att något var galet så jag fångade upp fisken igen och la över dom till det gamla akvariet, när jag försökte fånga dom så märkte jag snabbt att dom flesta hade problem med balanssinnet det märktes först när dom blev jagade av mig.När jag la ner dom i det gamla akvariet så såg det först illa ut men sedan så piggnade dom flesta på sig.Kan det ha varit på grund av nitritförgiftning eller är det någon som har en teori om vad som kan ha hänt?

  • Gäst

    #2
    Det låter som nitrit, har du mätstickor ?

    Man bör i nystartade kar endast börja med ett fåtal fiskar och mata sparsamt.

    /Peter
    Nr 431

    Kommentar

    • Anta

      #3
      jag mätte inte direkt men när jag kollade efter en vecka så hade jag varken mycket nitrit eller nitrat.Har haft igång burken tills nu och har två små ancistrusar som går kvar och dom verkar ju klara sig.

      Kommentar

      Arbetssätt...