fur i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tom.Nordbeck
    Användare
    • juni 2007
    • 133

    fur i akvarium?

    som i rubriken undrar jag hur det är att ha döda fur-rötter i karet.
    funkar det eller är det mycket gifter och liknande i det?

    tacksam för svar
    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hur döda är döda rötter egentligen? Finns det terpentin kvar och hur skadligt är det i så fall? Jag hade aldrig vågat mig på att ha barrträdsrötter i akvarierna utan förespråkar material från lövträd. Men jag kan ha fel, jag har inte tillräckliga kunskaper för att slå fast att det jag säger är rätt.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Tallrötter som legat hundratals år i en mosse funkar. Jag hade bara sådana under många år.

      Hur snabbt terpenerna försvinner under olika förhållanden och hur känsliga olika fiskar är, gissar jag, är ganska dåligt känt. Det är ju dessutom ett antal olika ämnen i olika proportioner så det är ett ganska komplext problem. Abborrar från en liten tjärn är säkert tolerantare än Tanganyika-fisk.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Enig med Erik. Har själv en del rötter som troligen är från tall (möjligen gran), men de plockades från en torvmosse där de legat mycket länge. Inget problem med dem. Ju färskare de är desto större är risken för problem. Trä som urlakats länge i vatten/mosse brukar funka vilket som, känn bara efter så att det inte är mjukt. Då ruttnar det snabbt. Tar du trä från vatten med fisk i, så koka eller skålla det ordentligt. Inte skoj att få med sjukdomar ned i burken.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Marcus Karlsten
          Användare
          • januari 2013
          • 318

          #5
          Jag tycker att furu rötter hör till de absolut vackraste, speciellt de som vuxit
          på magra platser t.ex klipphällar får fina former och blir dessutom mycket röttåliga. Leta i närings fattiga sjöar vid branter där träd kan blåst i.
          Undvik att torka trät då sprickor kan uppkomma och harts ämnen kan läcka ut.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det som kallas "Malgomajrot" i den här artikeln är nog gran och tall http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

            Jag högg en gång ner en gran och grävde upp stubben. den fick ligga i snö och regn ett år och sedan i blöt ett halvår. Den orsakade inga problem.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tom.Nordbeck
              Användare
              • juni 2007
              • 133

              #7
              okej tack för svaren! de jag har har legat ute sen i vintras, innan jag hittade dom så vet jag inte hur länge de legat. i vintras bröt jag av en bit på den ena då den inte skulle gått ner i karet annars och då kände man att det luktade något från den, vet inte om det är skadligt eller ej?
              Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

              Kommentar

              Arbetssätt...