rengöra filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    rengöra filter?

    tjena funderar lite på en grej , om jag har haft en 2252 i ett kar ,sen tagit ur det ett tag och gjort rent som man bör innan man lägger undan för förvaring.
    om jag nu ska ha i det igen , bör jag då koka filtren innan? inget har förändrats i övrigt i karet det gäller.


    mvh patric
  • Zl1ng3r
    Användare
    • december 2009
    • 71

    #2
    Har en likadan pump som låg säkert 10 år. Enda jag gjorde var att skaffa min nya filter då de andra va som fnöske. Tror säkerligen att det bör räcka att krama i massa vatten o mjuka upp det innan du använder filtrena igen..
    1167 liter malawi

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Det räcker säkert att Du sköljer skumplastpatronerna.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om man tar bort filtermaterial som t ex skumplast eller den populära blå filtermattan så kan man med fördel spola rent dom under kranen och sedan ta en plastpåse av bra storlek...kanske 3L eller 5L beroende på filtrets storlek och sedan pressa ut luften så att man får det näst intill vakuumförpackat. Jag har gjort så många gånger och det bevarar filtren mycket bra.

        I annat fall riskerar man att filtren "torkar sönder" och blir oanvändbara efter en stund.

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          tack för alla svar gott folk allt gick bra ,satte i den hos dom igen efter ytterligare en rengöring av allt innan.ifall att det var nåt.

          Kommentar

          • Zl1ng3r
            Användare
            • december 2009
            • 71

            #6
            Skulle du mot förmodan behöva nya så har Eskilsson sånt på lager
            1167 liter malawi

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #7
              jo jag vet , skulle frågat han om det sist jag var därnere ,men glömde bort det totalt.

              Kommentar

              Arbetssätt...