Spricka i botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asker
    Användare
    • oktober 2009
    • 46

    Spricka i botten

    Jag har fått en spricka i botten på ett 600-liters akvarium. Det är sedan tidigare lagat med extrabotten över en sprickanvisning i den ursprungliga bottenplattan men nu sprack det helt. En drygt 1m lång spricka finns i bottenplattan. Den tidigare lagningen (extraskivan) täcker halva bottenytan. Kan man skarva i ytterligare en bottenskiva så att botten blir dubbelbottnad och tro att det ska hålla? Hela botten sprack när akvariet flyttades och ställdes upp igen. Karet står på en träplatta med frigolit emellan. Det är ett alu-kar. Har någon erfarenhet av något liknande?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jo man kan lägga i en skiva på resterande yta.
    Men i detta fall skulle jag byta ut bottenskivan helt.
    Ett djäkla jobb! Blod, svett och tårar!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Antingen byta hela bottenglaset eller skaffa nytt akvarium. Det kanske var tur i oturen att botten sprack igen för det var nog gränsfall tidigare och om det skulle fyllts med vatten igen så hade en större olycka kanske hänt. Oerhört tråkigt att det sker.

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Kan bara instämma med personerna ovan.

        600 liter vatten på golvet är förmodligen ingen höjdare. Blir väl därför både billigare och mindre jobb att byta ut botten än att byta ut golv, fuktskadade möbler, fuktfläkt i ett par månader osv osv

        Beklagar givetvis det spruckna glaset! Aldrig kul när något sådant händer
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • asker
          Användare
          • oktober 2009
          • 46

          #5
          Stort tack för era snabba svar!

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Ursprungligen postat av asker
            Jag har fått en spricka i botten på ett 600-liters akvarium. Det är sedan tidigare lagat med extrabotten över en sprickanvisning i den ursprungliga bottenplattan men nu sprack det helt. En drygt 1m lång spricka finns i bottenplattan. Den tidigare lagningen (extraskivan) täcker halva bottenytan. Kan man skarva i ytterligare en bottenskiva så att botten blir dubbelbottnad och tro att det ska hålla? Hela botten sprack när akvariet flyttades och ställdes upp igen. Karet står på en träplatta med frigolit emellan. Det är ett alu-kar. Har någon erfarenhet av något liknande?
            Tråkigt när karet spricker. Håller med de andra om att lägga i ett ny bottenglas. Har du träplattan över eller under ställningen. Jag har en träplatta på golvet och en träplatta mellan ställningen och frigoliten.

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • augusti 2006
              • 239

              #7
              Nu till nästa stora fråga när vi pratar ram-akvarium.

              Ska det vara något mellan ställningen och akvariet?

              Jag har hört att man inte ska ha något mellan då bottenrutan ska klara påfrestningarna och behöver den buktning som blir när den hänger fritt.

              Har bara läst en del trådar om detta där det diskuterats vad som är bäst.
              Ngn mer kunnig kanske har svaret?
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Mitt kar står på en tjock frigolitskiva, som i sin tur ligger på en träskiva, som ligger på ställningen som står på en träskiva. Det har funkat utan problem för mig i många år.

                Kommentar

                Arbetssätt...