Hur högt har ni era akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Hur högt har ni era akvarium?

    Jag har funderat lite på att sänka höjden på det kar som jag nu ska ställa upp i mitt vardagsrum. Det är ett 540L. Tidigare hade jag tre lecablock på höjden vilket ger ca 60cm-65cm totalt inkl spånskiva och frigolit.

    Kan man plocka bort en nivå lecablock utan att det blir för lågt? Vilken nivå har ni era kar..dvs höjden mellan golvet och akvariets botten...?
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    #2
    Jag tänker som så att om man sitter i sin favorit fotölj så ska man rakt fram se mitt in i akvariet.Så det är bara fram med måttbandet.Men nu har jag ett dala/samhall "classic" standard/regular 540 Liters burk på aluställning.

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Min erfarenhet är nog att de kar som står lägst fungerar sämst, iofs lite beroende på vad man har för fisk.
      Men skötselmässig är det svårare o tömma/slamsuga kar som står lågt.
      Många fiskar blir otryggare o mer lättskrämda då det blir mer skuggor från fönster/lampor då de sitter högre.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        MItt 720 står på tre rader leka, med skiva imellan varje sten. Har iof inte testar något annat men sitter man i soffan och kollar så är höjden perfekt, ögonen ligger liksom på mittav av rutan, nu är ju allting relativt, med hur lång man är, hur högt man sitter i sin soffa m,m.

        Men två leka block tycker jag låter väldigt lågt.

        Kommentar

        • sleepy
          Användare
          • augusti 2004
          • 294

          #5
          Håller med kaj, ett lågt akvarium så blir fiskarna lättare skrämda då imprinsip alla fiskar är rädda från allt som kommer överifrån. Samt att alltid när du gör något i karet så kommer du överifrån. Där av ifall du har ett lågt akvarium så varje gång du går förbi det (nära) så kommer firrarna bli skrämda och tro att du skall "grejja" med karet.

          Medans i högre akvarium blir de oftast alldrig skrämda när man går förbi.
          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            50 och 60 är väl standard höjder på aluställningar, lägre än 50 ska man nog inte gå för dom blir dom som sagts tidigare lättskrämda.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Då blir tre lecablock på höjd ganska ok med andra ord..dvs 65cm.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av StefanL
                Då blir tre lecablock på höjd ganska ok med andra ord..dvs 65cm.
                Funkar fint för mig iaf

                Vet ju inte vad du har för leka block, men dom har jag har är bredare än höga, alltså hade jag kunnat skifta upp och ner några cm beroende på hur jag ställde stenarna.

                Kommentar

                • Aqua_Max
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 108

                  #9
                  Personligen brukar jag välja att ställa mina akvarier så att akvariets övre framkant hamnar lagom i armvecket, så man kan stå bekvämt med rak rygg och raka ben när man ska fixa med akvariet. Hur hög bänken/underredet till akvariet bör vara beror därför på hur högt själva akvariet är, samt längden på personen som ska sköta om akvariet. För mig brukar denna höjd passa bra även i övrigt, t.ex. för att få lagom fallhöjd på vattnet i samband med vattenbyte via hävertslang, samt trevlig höjd att titta på akvarierna om man sitter i en fåtölj.

                  Är akvariet främst till för att betraktas av vuxna stående personer och inte sittande personer eller barn, bör man givetvis ställa akvariet på högre höjd för att betraktaren ska få bättre insyn i akvariet. I samband med akvariets skötsel bör man isåfall ha något stabilt att stå på, t.ex. en låg bänk etc, för att man ska kunna nå bättre, men var aktsam om det är lågt i tak i rummet, man bör inte ställa akvariet allt för högt, för då kanske man riskerar att slå i huvudet i taket när man ska fixa med akvariet när man står på bänken.
                  Senast redigerad av Aqua_Max; 14 juli 2010, 04:36.
                  ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    Har själv gått i tankarna att ställa mitt 720 ganska lågt ca 30-40cm högt då jag har ett rätt litet vardagsrum och vill inte att akvariet ska dominera rummet allt för mycket och även få plats med en platt tv över på väggen.

                    Verkar som dem flesta haft dålig erfarenhet av låg placering av karet. Ingen med bra erfarenet?
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av palleh
                      Har själv gått i tankarna att ställa mitt 720 ganska lågt ca 30-40cm högt då jag har ett rätt litet vardagsrum och vill inte att akvariet ska dominera rummet allt för mycket och även få plats med en platt tv över på väggen.

                      Verkar som dem flesta haft dålig erfarenhet av låg placering av karet. Ingen med bra erfarenet?
                      En fördel kan vara att det går att ställa ett till likadant ovanpå om du har en riktig ställning.
                      Akvariet blir bara tråkigt och försvinner om du ställer det så lågt, åtminstone vid standarmöblemang i hemmet. Kanske funkar i dom länder där man sitter och äter på golvet.
                      Men det kostar ju inte så mycket att prova.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 4122

                        #12
                        Jag har mitt på ca 80 cm. Men då står det till så att man oftast står och tittar på det. Har ingen naturlig sittplats framför det.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • Hepox
                          Användare
                          • juli 2010
                          • 13

                          #13
                          Satte precis upp mitt nya 540, hade oxo tankarna på att sätta det lite lägre för att lättare kunna städa i det. Men efter en många om och men blev det 3 leka block och en regel högst upp som jag måla svart. Vilket är ca 63cm.
                          540L Malawi

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Välkommen till detta formidabla forum! Hoppas du har en kamera, så du kan visa bilder på ditt akvarium!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...