Nybeskrivna arter, variation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Nybeskrivna arter, variation

    Hej

    Läste just en artikel om antalet beskrivna ciklidarter. En detalj jag fann kuriös, och intressant, är att antalet nybeskrivningar sjönk markant vid millenieskiftet. Vad kan det bero på? Gick pengarna till att trimma datasystemen, blev forskarna rädda, eller var det bara en slump?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    1. Alla ciklider var upptäckta
    2. Fiskresenärer skatteplanerar
    3. Forskningspengarna gick åt helsike
    4. Övriga kostnader slukade resorna
    5. Där det finns ev. nya arter är det krig
    6. Även fiskresenärer vill ha ett millenieskifte av Guds nåde = party.

    Ingen aning alltså, men jag tror faktiskt en del på det senare utan att alls ha några belägg. Vore trevligt om det blev bekräftat, eftersom då är de människor som upptäcker nya firrar idag någorlunda överensstämmande med vanligt folk. En bra fest klår mycket. Det finns alltid en omtenta, men aldrig en omfest... ...ungefär så. Sorry om jag är OT, men jag kan inte låta bli. Kanske träffar jag rätt, iaf i en kombo?

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Andra dalar var efter 1870 och de bägge världskrigen, medan 1840-talet var en aktiv tidsperiod.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Finanskris gissar jag. Det är en rejäl eftersläpning mellan insamlat data och publicering. Det dippar nog igen om några år. Forskning betalas i stor utsträckning av fonder som har sitt innehav i aktier.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...