BTN-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    BTN-bakgrund

    Hejsan!

    Någon som vet vilken BTN-bakgrund som tar minst plats, Rocky, Tanganyika eller Malawi? Akvariet har måtten 150*50*50, och man vill ju inte bli av med allt för mycket av djupkänslan i karet.
    Förslag?

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Jag skulle gissa på att de tar ungefär lika mycket plats.


    MvH Daniel

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Jag tror inte alls dom tar lika mycket plats, det är därför jag frågar... =)

      Om jag inte har helt fel så tar Malawi-bakgrunden minst plats, men eftersom jag ofta har fel så lämnar jag över ordet till någon som vet bättre.

      Mvh
      Björn

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Hej!

        Ok, det är inte mitt heta ämne.
        Men det ser iallfall ut så när man tittar på dem...


        MvH Daniel

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #5
          Varför gör du det inte lätt för dig och mailar fabrikanten eller grossisten Simontorp? De borde rimligtvis veta vilken som tar minst plats. Jag är tveksam till att du kan få tillförlitliga svar i detta forum. Troligtvis är det inte så många som haft nöjet att ha testat alla typer av BtN i sina akvarier. Du kan ju berätta resulatatet här i forumet.

          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:
            Någon som vet vilken BTN-bakgrund som tar minst plats, Rocky, Tanganyika eller Malawi? Akvariet har måtten 150*50*50, och man vill ju inte bli av med allt för mycket av djupkänslan i karet.
            Förslag?
            Jag vet inte svaret på din fråga, men jag vill bara säga att jag inte är övertygad om att den plattaste bakgrunden har den största djupkänsla... Jag har rocky, den är mycket tredimensionell, och det tycker jag djupkänslan vinner på. fast visst förlorar man en hel del volym (som man dock kan ha filter på).


            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Hej!

              Jag vill ha den bakgrunden som stjäl minst bottenyta. Men jag tar nog fasta på Kenneths tips och ringer till Simontorp imorgon. Killarna på fiskavdelningen måste ju veta.

              Mvh
              Björn

              Ps. Mike, hur mycket bottenyta blir man av med om man installerar en Rocky? Den är ju jäkligt snygg! =)

              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Mia L
                Användare
                • april 2002
                • 83

                #8
                Jag har en rocky och en malawi. Malawi är den som tar minst plats eftersom den är smalare och tar mindre plats i akvariet. Däremot är det min personiga åsikt att Rockyn är MYCKET snyggare och mer tre dimenssionell som någon skrev tidigare.

                Mia

                Mia
                Mia L

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Jag är beredd att hålla med om att Rocky är snyggare, men frågan är ju HUR mycket plats den tar. Det viktigaste är hur mycket bottenyta den tar. Rör det sej om 5, 10 eller 20cm? Att den sedan buktar ut mycket en bit upp från botten gör inte så mycket..

                  Mvh
                  Björn

                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • JohanW
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 127

                    #10
                    Amazonas tar mest plats...............Typ en tredje del av burken

                    11 Pigeon blood
                    9 VF nhamunda blue
                    Ett gäng L-malar

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:
                      Jag är beredd att hålla med om att Rocky är snyggare, men frågan är ju HUR mycket plats den tar. Det viktigaste är hur mycket bottenyta den tar. Rör det sej om 5, 10 eller 20cm?
                      Som mest buktar den nog en 10-15 cm från bakväggen. Det finns plats för en Eheim 1250 på den 'djupa' sidan av BTN'n; på andra sidan rör det sig om kanske 4-5cm. Då har jag iofs satt rockyn 'uppochned' för att få mer & större klippöverhäng - jag tyckte det var snyggare.


                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        Jag tackar för den info ni bidragit med. OM det blir en BTN så blir det troligen en Rocky, så nu blir det till att spara pengar. =)

                        Mvh
                        Björn

                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        Arbetssätt...