Babyboom i mitt SA/CA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Babyboom i mitt SA/CA-akvarium

    Det började för två veckor sedan med att mina Loiseller lekte. Efter mycket grävande under en rot la man en stor mängd rom på en sten. Tyvärr blev det ingenting av det den här gången.
    Därefter började mina Nicaraguensis leka. Jag såg inte riktigt var de la rommen men en dag visade de upp en stor svärm yngel.
    Under tiden har mina Oscar jobbat hårt med sin sten, grävt och putsat, och nu vibrerar stenen av liv. Några få vita romkorn men annars fullt av liv. Det ska bli intressant att se vad som händer när de blir frisimmande.
    Nu funderar jag starkt på att skaffa ett yngelkar... Men samtidigt skulle det vara intressant att se om några lyckas växa upp på egen hand.
    Hantelcíkliderna dansar runt och ser ut att vara nästa föräldrapar ut.

    //Kaj
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Det började för två veckor sedan med att mina Loiseller lekte. Efter mycket grävande under en rot la man en stor mängd rom på en sten. Tyvärr blev det ingenting av det den här gången.
    Därefter började mina Nicaraguensis leka. Jag såg inte riktigt var de la rommen men en dag visade de upp en stor svärm yngel.
    Under tiden har mina Oscar jobbat hårt med sin sten, grävt och putsat, och nu vibrerar stenen av liv. Några få vita romkorn men annars fullt av liv. Det ska bli intressant att se vad som händer när de blir frisimmande.
    Nu funderar jag starkt på att skaffa ett yngelkar... Men samtidigt skulle det vara intressant att se om några lyckas växa upp på egen hand.
    Hantelcíkliderna dansar runt och ser ut att vara nästa föräldrapar ut.

    //Kaj
    Bara att gratulera!!

    Kommentar

    • Joakim E
      Användare
      • februari 2010
      • 128

      #3
      Låter najs, grattis
      Jocke Eriksson
      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

      Kommentar

      • GöranE
        Användare
        • februari 2009
        • 334

        #4
        Grattis! Hade ungefär samma upplevelse förra året i mitt SA/SA kar. Blev lite stökigt i karet med lek på 3-4 arter samtidigt.
        Har fått lära mig att när ett par leker frigörs det ganska mycket hormoner i vattnet och det triggar dom andra fiskarna att leka.
        Chansen är nog väldigt liten att några yngel överlever. Ett sätt kan ju vara att ha en stor mängd gömställen rötter,växter mm där större fiskar inte kommer åt dom.
        Jordätare är det som gäller..

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Jag har ganska mycket gömställen. Av Nicaragauensarna finns det nu 7-8 st kvar och de har växt till sig rejält på den här korta tiden - ja, det lär ju förstås dröja innan de kommit upp i den storleken där de inte anses som potentiell föda... Men de håller sig undan från de större firrarna ganska bra. Vi får se hur det går.
          När det gäller oscars-ynglen har de vårdats ömt och skyddats våldsamt av föräldrarna. Tyvärr så har jag sett att t ex Loisellerna lyckats norpa några på grund av att föräldrarna är lite klumpiga (25-30 cm stora) och "lyckats" vifta ner en del yngel i grannhålan som bebos av just Loisellerna. Och nu ikväll finns det bara enstaka kvar tyvärr.
          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Idag visade Loisellerna upp en kull för första gången. Mina Oscar har haft 4 kullar under tiden. Börjar bli dags att ha igång ett eller två yngelkar.
            //Kaj

            Kommentar

            Arbetssätt...