Svullet huvud - står bara och tuggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #16
    Ursprungligen postat av nicson
    Verkade inte nappa nå vidare på ciklider.se heller va?? Ngn kille som kallar sig Malawijanne o sannolikt haft fler fiskar än vi bägge kommer att ha tillsammans under vårt liv hade ju aldrig heller sett ngt liknande. Ngn annan behagade ju inte svara på det forumet heller.
    Alldeles riktigt. Märk dock att ingen svarade på det här forumet heller förrän jag sa till på skarpen. På ciklider.se är det generellt sett en trevligare, gladare och mer tillåtande ton. Här är det en ganska hård och tuff jargong. (Kan vara därför återväxten är sämre här än där. Nykomlingar skräms av tonen här och hänger hellre på ciklider.se. Vilket leder till att det mest är gamla rävar här.)
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Anna Österman
      Användare
      • mars 2006
      • 282

      #17
      Ursprungligen postat av dinajel
      Alldeles riktigt. Märk dock att ingen svarade på det här forumet heller förrän jag sa till på skarpen. På ciklider.se är det generellt sett en trevligare, gladare och mer tillåtande ton. Här är det en ganska hård och tuff jargong. (Kan vara därför återväxten är sämre här än där. Nykomlingar skräms av tonen här och hänger hellre på ciklider.se. Vilket leder till att det mest är gamla rävar här.)
      Dinjael, kan du inte pm:a mig om du har idéer hur vi kan göra det trevligare här? Du verkar ha tankar om det och det är bra att få veta hur vanliga användare tänker.
      Fiskar är vänner-inte mat!

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av dinajel
        Som vanligt får man massor med strålande svar på detta eminenta forum. Tackar ödmjukast. Jag får som vanligt bege mej till ciklider.se istället.

        Tack baraccudan för ett svar iaf.

        Bye bye.
        Sjukdomar är väl det område som de flesta inte har något svar på. Därför kan det dröja ett tag innan ett svar kommer. Man kan ju inte begära att folk ska svara på stubin!
        Att svara på sjukdomsfrågor är inte så lätt om man inte kan något om det.
        Många ggr är det svar som ...Jag tror ....jag gissar .... men kanske det är si...
        Som sagd inte alls lätt. Hade jag vetat nåt om din fisks sjukdom, hade jag svarat, men fastän jag läst en massa om fiskars sjukdomar, så kanske jag bara vet en promille!

        Om jag räknat rätt så kom det 8 svar här Ciklid.org mot 2 på Ciklider.se av
        6 olika medlemmar här mot 1 på Ciklider!
        Lite statisik bara.
        Med reservation av felsummering pga hettan!

        Ett tips är att köpa en bok om fisksjukdomar men alla svar finns tyvärr inte heller i dessa böcker.
        Men många ggr det kanske är bättre att avliva fisken istället för att försöka bota den om man inte klart vet vad som är felet.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #19
          Ursprungligen postat av dinajel
          Tack för bra respons!

          Så för att sammanfatta troliga diagnoser kan det vara sköldkörteln, förstoppning pga ny mat (pellets), ålder, något annat, eller flera orsaker tillsammans.

          Svårt att veta vad man ska göra, men jag får öka saltdosen, fortsätta hålla en god vattenkvalitet, försöka fortsätta mata med mat hon är van vid och bara avvakta.

          Om inte nån vet hur man kör jodbehandling på ett enkelt sätt på en fisk. Det är ju minst sagt en komplicerad procedur för människor, men kanske lättare på fiskar?
          När jag hade problem med mina umbriferor (se mitt 1a svar) så lyckades jag rädda den sista hanen genom att pensla såren med jodopax två gånger om dagen. Men då var det öppna sår.

          Sen läste jag ditt 1a inlägg igen och noterade att du hade börjat med pellets.
          Det är inte helt omöjligt att det kan bero på att du har bytat foder (därmed inte sagt att det skulle vara dålig kvalite på pelletsen).
          Räkmix är ju mjukare och inte lika kraftfullt som pellets.
          Återigen, bara spekulationer...
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #20
            Hallå igen. Nu har jag gjort ytterligare några observationer.

            Prinsesshanen som jag skrev om i första inlägget ser riktigt jäkla skum ut. Gälarna är otroligt svullna/utspända och liksom hängande. Det ser ut som en extrem form av påssjuka, speciellt på höger sida. Dock är han pigg och simmar runt som ingenting och äter som alla andra (även om mycket mat åker ut genom gälarna). Han går kvar i 375:an med Tanganyika.

            Calvushonan har inte lika utspända gälar, men dom är väldigt hängande, det ser ut som att hon "tuggar" (om hon hade varit från malawi och haft herrsällskap). Hon ligger bara på botten. Nafsar lite efter mat om den åker rakt på henne, men hon är väldigt passiv. Ögonen är fortfarande utstående/svullna. Hon bor nu i 90-liters med tre multisar.

            Jag har googlat runt lite och folk som frågar liknande saker får svaret att är det troligen är förgiftning (nitrit, koppar, whatever) eller gälparasiter. Förgiftning är nog mindre troligt eftersom inga andra fiskar verkar drabbade och dom står inte vid ytan och snappar efter luft. Gälparasiter kan det kanske vara, men det har jag noll erfarenhet av. Dom kliar sig dock inte mot sand eller stenar. Eller kan det vara nåt annat? Nån bakterieinfektion?

            Vad tror ni proffs? Ska jag behandla med Sterazin mot gälparasiter? Eller göra nåt helt annat?
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • augusti 2006
              • 239

              #21
              Bara en tanke..
              Det kom i samband med matbytet. Det är inte så att alla pellets inte åts upp pga nytt foder så detta då legat kvar och därav startat en nitrit-topp?

              Detta kan sedan ha legat till grund för stress, sämre vattenkvalité som i samband med hög ålder kan vara orsaken?

              Återigen, bara en tanke som slog mig
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Har du möjlighet att ta en bild eller två?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tulle89
                  Bara en tanke..
                  Det kom i samband med matbytet. Det är inte så att alla pellets inte åts upp pga nytt foder så detta då legat kvar och därav startat en nitrit-topp?

                  Detta kan sedan ha legat till grund för stress, sämre vattenkvalité som i samband med hög ålder kan vara orsaken?

                  Återigen, bara en tanke som slog mig
                  Jag tror du kan ha hittat orsaken. Varför göra det svårt när man kan göra det lätt. Jag har troligen varit ouppmärksam på att dom inte åt upp alla pellets vilket ledde till en nitritspik som ett par gamla känsliga firrar inte klarade.

                  Nu är iallafall calvushonan död. Hon repade sig aldrig tyvärr. Jag tog också bort prinsesshanen med dom hängande gälarna. Jag får hålla benkoll på dom andra firrarna i det akvariet så det inte är nån parasit som sprider sig.

                  Tack iallafall för all hjälp och alla förslag.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Dom enda som verkligen kan hjälpa dig är SVA. Det är tyvärr ganska meningslöst att försöka få hjälp angående sånt på forum då det är väldigt svårt att veta vad som kan vara galet.

                    Ring och be att få prata med Torbjörn Hongslo (vet inte hur namnet stavas)
                    Friska djur - trygga människor


                    Ps. Hot om att fråga på andra forum hjälper föga det med =)
                    Hoppas du får kläm på det, glöm inte att berätta om vad felet va om du får reda på det.
                    Senast redigerad av deelay; 11 juli 2010, 21:56.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Dom enda som verkligen kan hjälpa dig är SVA. Det är tyvärr ganska meningslöst att försöka få hjälp angående sånt på forum då det är väldigt svårt att veta vad som kan vara galet.

                      Ring och be att få prata med Torbjörn Hongslo (vet inte hur namnet stavas)
                      Friska djur - trygga människor
                      Tack för tipset! Lite sent nu när fiskarna är döda och begravda, tyvärr, och jag orkar inte lägga mer på detta, utan får försöka gå vidare med mitt liv...

                      Ps. Hot om att fråga på andra forum hjälper föga det med =)
                      Jag vet inte, men ett inlägg innan hotet och 24 inlägg efter hotet tycker jag var ett rätt tydligt resultat.

                      Hoppas du får kläm på det, glöm inte att berätta om vad felet va om du får reda på det.
                      Jag lutar åt Tulle89:s idé faktiskt. Det låter rimligt. Den enklaste förklaringen är oftast den rätta.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...