Död multis, vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laidback
    Användare
    • oktober 2009
    • 23

    Död multis, vad ska jag göra?

    Hej,

    En multis har dött i mitt 60-liters akvarium någon gång från fredag morgon tills idag. Kan inte hitta den någonstans i akvariet, har kollat in i snäckorna men ser ingen död fisk där.

    Hur pass nedbruten kan en multishanne ~4cm bli i 26-27 gradigt vatten på ~3 dagar?

    Misstänker att det jag ska göra nu hur som helst är ett 50% vattenbyte och testa efter nitrit. Ska dock åka iväg en vecka nu och kan därför inte byta vatten, om inte killen som ska mata dom kan göra det, under veckan. Hur ska jag göra? Har bakteriekultur och toxivec hemma.

    Har ni något tips på hur man hittar en död multis som kanske har krupit in en snäcka?
    Immanentize the fiskaton
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    #2
    Ursprungligen postat av laidback
    Hej,

    En multis har dött i mitt 60-liters akvarium någon gång från fredag morgon tills idag. Kan inte hitta den någonstans i akvariet, har kollat in i snäckorna men ser ingen död fisk där.

    Hur pass nedbruten kan en multishanne ~4cm bli i 26-27 gradigt vatten på ~3 dagar?

    Misstänker att det jag ska göra nu hur som helst är ett 50% vattenbyte och testa efter nitrit. Ska dock åka iväg en vecka nu och kan därför inte byta vatten, om inte killen som ska mata dom kan göra det, under veckan. Hur ska jag göra? Har bakteriekultur och toxivec hemma.

    Har ni något tips på hur man hittar en död multis som kanske har krupit in en snäcka?
    Har du några malar i akvariet? De brukar vara ganska effektiva asätare.
    Fiskar är vänner-inte mat!

    Kommentar

    • laidback
      Användare
      • oktober 2009
      • 23

      #3
      Nej, bara multisar (5 stora och två unga kvar)
      Immanentize the fiskaton

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Då har du inget att oroa dig för, gör ett vattenbyte. Med så lite fisk i karet så borde den döda multisen brytas ner utan några problem så länge du har ett vettigt filter.

        Kommentar

        • laidback
          Användare
          • oktober 2009
          • 23

          #5
          fisken är hittad och borttagen. det såg inte ut som om den har varit död så länge. hoppas bara tempen håller sig på acceptabel nivå nu när vi ska vara borta så vi inte behöver jaga efter mer död fisk :\
          Immanentize the fiskaton

          Kommentar

          • Anna Österman
            Användare
            • mars 2006
            • 282

            #6
            Hur varmt har du hemma? Vilket väderstreck har fönstren i rummet där du har akvariet? Har du värmare i akvariet?

            Om du t.ex. har syd/sydväst-fönster i akvarie-rummet tror jag du kan ta bort värmaren utan att vara rädd. Jag har tidigare haft problem med akvarier på sommaren men när jag slutade använda värmare försvann problemen.
            Fiskar är vänner-inte mat!

            Kommentar

            Arbetssätt...