Sommartråden Varmt & Skönt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 294

    #31
    Ja o polisen frågade exet som har nyckel(allså "får" hon öppna) ifall hon kunde öppna. Konstapeln ville kolla så ett beslut om husransakan som ej behövde göras. Detta om nått är jobbigt för både ägaren och polisen.

    Nu antar jag ju självklart att polisen inte tvingade sig in, utan mer frågade bestämt. Ifall ingen kunde/eller ville öppna så krävs självklart husransakan och ifall detta inte skaffas så självklart e det mycket dåligt. Enligt min uppfattning som vad som hade hänt nu så hade inte jag haft något imot det själv utan ståtligen visat upp mina fina fiskar för den ointreserade konstapeln

    Men jag kan ju uppfattat situationen fel, rätta mig gärna.
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

      #32
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Äntligen Sommar igen, och dags att väcka denna tråden till liv igen. :-)

      Att Ciklidhobbyn innebär en hel del faror och att vi ofta ses på som rätt skumma personer vet jag reden... Men idag fick jag också bekräftat att myndigheterna känner sig skeptiska till våran verksamhet.

      Njuter långhelgen i Oslo och fick ett stressat telefonsamtal från min X-fru i morse, som berättade att polisen gjort en husransakan i min lägenhet (!) ...som tur var hade de fått låna en nyckel av henne så att de inte behövde bryta upp dörren. ...Men vad FAAN?!?

      Hade ett missat samtal på mobilen som visade sig tillhöra en poliskvinna.... Som vanligt har jag täckt för mina fönster för att hålla temperaturen i lägenheten och akvarierna nere, det i kombination med att någon sett "UV-ljus" (läs: ljuset från akvarieramperna) i lägenheten fick tydigen någon att bli övertygad om att jag höll på med hemmaodling av förbjudna växter! :-P

      Har nu försäkrat mig om att de skriver tydigt i rapporten om varför fönstren är tilldäckta och vart "UV-ljuset" kommer ifrån + begärt att få en kopia på alltihopa.

      Skrämmande att veta att polisen kan tänkas hitta på att bryta sig in hos en, när man är bortrest! Var ju bara tur att de fick tag i en nyckel, och att det inte var när jag sitter flera väckor på en grekisk ö i sommar. :-/
      1984! Hoppas bara dom ar lika snabba med att undersöka mistänkta Moskéer.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #33
        För att återgå till varmt och skönt, så är jag glad över att ha alla mina akvarier i källaren.
        Där är det inte varmt och skönt utan mer svalt och skönt!
        Behöver inte kyla ner akvarierna och det enda akvariet som har doppvärmare är diskuskaret!
        Det bästa? sättet att inte ha för varmt i akvariet är väl att byta vatten varje dag med kallare vatten? Eller lägga i frysna kylklampar i karet? Nån som testat?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • September 2006
          • 1805

          #34
          ?

          Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Jag fick ett pm av DaRe som sitter i styrelsen han bad mig lägga in denna roliga historia. Lenin låg på dödsbädden,så kom en Ängel till Lenin och lenin frågade då. Kan jag få 3 önskningar innan jag dör? sa sa änglen det ska gå bra. Då sa lenin, jag vill att alla människor blir kommunister, sen vill jag att dom är ärliga, sen vill jag också att dom är kloka. Nja nja sa Änglen det blir svårt. För det första är inte kommunister ärliga, och för det andra är dom inte kloka. För det tredje vill ingen ärlig och klok människa vara kommunist. / Ann-Mari
          Så en styrelsemedlem ber en annan medlem lägga in detta i denna tråd? Vågar inte styrelsemedlemmen stå för denna historia själv? Är syftet med denna historia att vi ska se svensk polis som totalitära kommunister?

          Detta hör väl ändå hemma i Off topic?

          Pinsamt om det gått till som det beskrivs.

          Kommentar

          • Gäst

            #35
            Hej!

            Hej!
            Lägg den då i OT / Ann-Mari

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

              #36
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              För att återgå till varmt och skönt, så är jag glad över att ha alla mina akvarier i källaren.
              Där är det inte varmt och skönt utan mer svalt och skönt!
              Behöver inte kyla ner akvarierna och det enda akvariet som har doppvärmare är diskuskaret!
              Det bästa? sättet att inte ha för varmt i akvariet är väl att byta vatten varje dag med kallare vatten? Eller lägga i frysna kylklampar i karet? Nån som testat?
              Jomen, kylklampsidén testade jag i ett 56-liters för 30 år sen. Abborren som gick där fick efter ngn vcka flytta ut i en damm då jag ansåg det alldeles för jobbigt att byta kylklampar 1 gg/dygn. Inte klokt vad lat man var på den tiden...

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #37
                Detta hör väl ändå hemma i Off topic?
                Hej!
                Lägg den då i OT / Ann-Mari
                Ann-Maris inlägg flyttade till Skalartråden och off topic tråden!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22831

                  #38
                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Så en styrelsemedlem ber en annan medlem lägga in detta i denna tråd? Vågar inte styrelsemedlemmen stå för denna historia själv? Är syftet med denna historia att vi ska se svensk polis som totalitära kommunister?

                  Detta hör väl ändå hemma i Off topic?

                  Pinsamt om det gått till som det beskrivs.
                  Vet inte hur det gick till men jag fick skämtet av ann-mari via pm och jag föreslog då att varför inte lägga in det i forumet. Inget om denna tråd, dock. Säkert ett missförstånd. Sedan sitter ann-mari inte i styrelsen. Tror jag föreslog en egen tråd.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

                    #39
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Vet inte hur det gick till men jag fick skämtet av ann-mari via pm och jag föreslog då att varför inte lägga in det i forumet. Inget om denna tråd, dock. Säkert ett missförstånd. Sedan sitter ann-mari inte i styrelsen. Tror jag föreslog en egen tråd.
                    Jaja, så kan det gå. Snabbt utklarat och ingen ko på isen

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

                      #40
                      30,7 grader i Simons 240L akvarie och 29,9 i mitt 450L nu... Dags att täcka för fönstren igen för att hålla värmen ute! (Jepps, endast ca hälften har varit tilldäcka under hösten/vintern/våren).
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Suma
                        Användare
                        • January 2011
                        • 606

                        #41
                        Ursprungligen postat av Bjorn
                        30,7 grader i Simons 240L akvarie och 29,9 i mitt 450L nu... Dags att täcka för fönstren igen för att hålla värmen ute! (Jepps, endast ca hälften har varit tilldäcka under hösten/vintern/våren).
                        Bjorn..har du kollat Fläktar det? tråden? En alternativ lösning där man inte riskerar ovälkomna besökare.
                        -------------------
                        Mats

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

                          #42
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Husrannsaken kan de ju inte besluta om själva bara hur som helst.

                          Det krävs:


                          Knappast det sistnämnda i ditt fall, det gäller antagligen främst om det är slagsmål eller hot eller annat där någon är utsatt då vore det ju lite konstigt om polisen måste invänta åklagarens ok.

                          http://sv.wikipedia.org/wiki/Husrannsakan
                          Idag fick jag dokumentationen som jag efterfrågat, 7 dagar efter att Polisassistent Linda påstod sig ha postat dom till mig (och efter påtryckning pr SMS från min sida). Tycker det är skrämmande läsning... ...ska inte belasta tråden med alla punkter här (förrutom att de tydigen inte engång tog sig 1 minut på att ta reda på vem som var skriven på lägenheten innan de tvingade sig in.)

                          Edit:
                          Sedan så ljuger de i anmälan då de påstår att samtliga lägenhetsfönster var tilltäckta med lakan. I endast 3 rum var fönstren tilltäckta (köket/vardagsrummet/barnrummet) och maximalt 2/3 av fönstren i varje rum var tilltäckta (vilket det självklart finns vittnen på). Bl.a så var mitt 450L akvarie i vardagsrummet gott synligt från utsidan. (Men snart ska jag täcka till allt igen!!)

                          För den intresserade:
                          Senast redigerad av Bjorn; 14 June 2011, 00:01.
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • May 2011
                            • 432

                            #43
                            Mycket märkligt med husrannsakan.

                            Men till trådämnet, så fick jag under förra veckans hetta köra konstant korsdrag och när det va som värst isklampar i karet för att inte komma upp i över 28 grader.

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #44
                              Ursprungligen postat av Bjorn
                              Idag fick jag dokumentationen som jag efterfrågat, 7 dagar efter att Polisassistent Linda påstod sig ha postat dom till mig (och efter påtryckning pr SMS från min sida). Tycker det är skrämmande läsning... ...ska inte belasta tråden med alla punkter här (förrutom att de tydigen inte engång tog sig 1 minut på att ta reda på vem som var skriven på lägenheten innan de tvingade sig in.)

                              Edit:
                              Sedan så ljuger de i anmälan då de påstår att samtliga lägenhetsfönster var tilltäckta med lakan. I endast 3 rum var fönstren tilltäckta (köket/vardagsrummet/barnrummet) och maximalt 2/3 av fönstren i varje rum var tilltäckta (vilket det självklart finns vittnen på). Bl.a så var mitt 450L akvarie i vardagsrummet gott synligt från utsidan. (Men snart ska jag täcka till allt igen!!)

                              För den intresserade:
                              http://www.enkelt.se/d5342/hr.pdf
                              Skojig läsning
                              men att vara misstänkt för narkotikabrott kommer att ligga dig till last i framtiden
                              då blir du en vaneförbrytare som lever på narkotikabrott
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Bjorn
                                Användare
                                • October 2009
                                • 939

                                #45
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Skojig läsning
                                men att vara misstänkt för narkotikabrott kommer att ligga dig till last i framtiden då blir du en vaneförbrytare som lever på narkotikabrott
                                Ojda! Farlig denna narkotikan tydigtvis...


                                Tydigen så får de som jobbar med den en hel del problem... som tex att hålla reda på dagar... som när man den 7 juni postade ett brev igår (den 6 juni) med poststämpel den 8 juni så måste det snurra rätt mycket.

                                Hur lång tid tror ni jag har på mig innan det snurrar till sig helt för mig också... och jag försöker röka upp mina ciklider?
                                Newbie December 2009
                                Malawi: 450 liter
                                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                                Järfälla/Stockholm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...