Belysning, en nödvändighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Donkiwin
    Användare
    • november 2008
    • 95

    Belysning, en nödvändighet?

    Kommer under sommarmånaderna dvs Juni,Juli och början av Augusti hålla ca 10 multisar i ett 100 liters kar. Just nu går de tillsammans med mina Troffar men eftersom de flyttar sand i kopiösa mängder finns det inget annat att göra än att gallra lite i beståndet.
    Det hela är en tillfällig lösning i väntan på att de ska säljas. Köparen har tyvärr inte möjlighet att ta emot dom innan Augusti.

    Inredningen blir sand, några mindre stenar och givetvis någon form av filter/cirkulationspump. Då jag kommer att låna ett tomt kar av en annan vän medföljer ingen belysning till karet.

    Behöver jag ha belysning eller fungerar det utan under de ljusa sommarmånaderna? Jag kommer inte ha några växter så det behöver jag inte tänka på.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det kommer gå bra utan, inget att oroa sig över.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Donkiwin
      Användare
      • november 2008
      • 95

      #3
      Ok. då ska det funka ändå.

      Men då måste jag ställa en följdfråga.
      Om jag har ett kar utan växter, hur nödvändigt är det då?
      Har vi belysningen enbart för våran egen skull, för att se in i karet eller borde det fungera utan belysning på permanent basis?

      //
      Joakim

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        En hel del firrar blir skygga och kan till och med få panik om det är ljusare i rummet än i akvariet, särskilt när det gäller skuggor t ex när man går framför fönstret. Detta blir ännu tydligare om akvariet står lågt.

        Men om det inte är så viktigt att fiskarna syns (du ska ju inte ha ljus...) så spelar det ingen roll med en fisk som multifasciatus som snabbt finner trygghet i snäckskalen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ja de flesta av våra inhemska fiskar tillbringar 4-6 månader om året under isen och där är det hyfsat mörkt.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hur är det med D-vitaminproduktion hos dessa fiskar? Jag antar att de har liknande processer som människan och då krävs ju en del ljus, men om det tillgodoses av lysrör vet jag ej. Det är väl främst ultraviolett ljus som krävs för detta.

            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...