Silikonering av plywoodkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    Silikonering av plywoodkar

    När jag bygger ett kar av 15 mm marinplywood, skall jag dra skruvarna så skivorna går kloss an, eller skall jag resonera som vid ett helglasbygge och lägga tändstickor emellan som distanser så att jag får en kil vid silikoneringen?
  • Moose
    Användare
    • maj 2010
    • 18

    #2
    jag hade dragit kloss an. Men jag hade inte silikonat skarvarna, jag hade plastat och målat hela insidan.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Menar du plasta med epoxi eller? Har du skruvat ihop några plywoodkar själv utan silikon? Detta bygge blir mitt första.

      Kommentar

      • Moose
        Användare
        • maj 2010
        • 18

        #4
        Jag har inte själv gjort det, men har läst en del om det.

        Jag hade plastat karet med glasfiber sen målat det med tvåkomponents färg som är anpassat till akvarium, sen lovar jag dig att det är tätt. Enda stället jag hade lagt silikon på är vid glasrutan och där hade jag lagt mkt.



        här kan du kolla på en som gjort ett rejält kar i plywood.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag har byggt några plywoodkar på sjuttiotalet, och de limmade jag med tvåkomponentslim och skruv, sedan målade jag med tvåkomponents bottenfärg samt med tvåkomponents båtlack i några omgångar.
          Rutan limmade jag sedan med silikon. Färgen var förståss giftfri båtlack.

          (Flyttade tråden till rätt ställe)
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Här har du lite DIY trådar.



            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Tack för länkarna Håkan, tre av dem var helt nya för mig och Jon-Olovs var mkt bra! Jag har fått tänka om när det gäller "armeringen". Vad byggarna i alla dessa (och fler) plywoodtrådar gör är ju praktiskt taget att bygga en träbåt ut och in.

              Wilhelm; Säg att karen höll in på 90-talet så blir jag nöjd om jag kan uppnå samma livslängd.

              För övrigt slås man av vilket utmärkt akvariematerial glas utgör - starkt, vattentätt och t o m genomskinligt.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Om du klär insidan av karet med glasfiber och det blir tätt så håller det hur bra som helst. Minst lika länge som ett glasakvarium.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • luppe
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 154

                  #9
                  Det finns vattenfast trälim som härdar vid tryck = absolut vattentätt. Har ett plyfakar på 1500 liter som jag har haft i 3 år.
                  /Bosse

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    ...men nu har jag baxat det ända hit!

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Mer bilder!

                      Kommentar

                      • DSB
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 43

                        #12
                        När jag byggt träakvarium (för ca 15 år sedan) har jag använt trälim (vattenfast), sedan har jag dragit en silikonsträng för att vara på den säkra sidan.
                        MVH Peter

                        Kommentar

                        • Back
                          Användare
                          • februari 2010
                          • 46

                          #13
                          Byggde ett 740-liters kar (240x50x60) av vattenfast fanér (misstänker att det är i stort sett samma som ni i Sverige - jag bor i Finland - benämner marin plywood)
                          Lade nog silikon i fogarna men det var väl sannolikt rätt onödigt. Drog tätt med skruvar i alla hörn. Framsidan har två skilda glasrutor i varsitt "hål". Insidan är klädd med glasfiber och tvåkomponentslack.

                          En miss var att jag först satte fast rutorna med silikon direkt mot plywooden och sedan applicerade glasfibern. Silikonet vill inte fästa och hålla helt tätt mot den behandlade och lite "feta" träytan. Med ett par lager glasfiber runt glaskanten på insidan av karet så blev det väldigt svårt att hitta och täta vissa småläckor som uppstod.

                          Detta var 15 år sedan. Akvariet var i bruk ca 5 år innan ytterfiltret tappade en slang och pumpade ut allt vattnet på golvet. Nu är det fortfarande undanstuvat men väntar på att tas i bruk den dagen jag har plats för det.
                          Senast redigerad av Back; 09 augusti 2010, 11:13. Anledning: Felaktigt mått.

                          Kommentar

                          • msb
                            Användare
                            • september 2009
                            • 314

                            #14
                            Ursprungligen postat av nicson
                            ...men nu har jag baxat det ända hit!
                            Vi vill se bilder
                            Tropheus

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #15
                              Har sparkat igång lite igen...Sinkas av att jag har svårt att fokusera på en sak i sänder och mitt i träarbetet springer och letar papperskorgar jag kan seriekoppla till droppfilter, häller syra på stenar för att se vad de innehåller, åker o tittar på fiskar jag inte har plats för o s v.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...