Corydoras lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Corydoras lek?

    Hej,

    Har funderat över att testa att få Corydoras att leka, vad är hemligheten? skulle gissa på att C.aneus(metallpansarmal) eller C.paleatus(Fläckigpansarmal) är dom lättaste att få till lek?

    Ett akvarie på ca 40L
    finkornig sand
    en del stener samt någon växt?

    ska man använda sig utav regntidsstimulansen.
    Tipsa gärna=)

    Mvh Ola



    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Hej
    Jag fick en gång lek på mina corydoras paleatus(fläckig), det var i ett litet kar på ca 20 liter(de va i mina första stapplande steg mot akvaristiken), och de lekte nog p.g.a att jag bytte mer än 50% av vattnet och på så sätt sänkte temperaturen från ca 25 till ca 19-20grader.

    Tyvärr så visste jag inte hur jag skulle göra (mina guppys hann festa upp hälften av äggen) och resten möglade eftersom jag inte visste ngt om att man skulle använda syresten och något medel(kommer inte ihåg namnet).

    Men försök du, och använd dig gärna av någon sorts "regnperiods"taktik, det funkar säkert, och sänk gärna temperaturen ganska hastigt (inte för hastigt, man vill ju inte att fiskarna skall simma ryggsim).

    Jag tror att det skall fungera, men kolla på internet, gå gärna in på www.planetcatfish.com så finns där jättemycket information om dina malar.

    länk till fläckig pansarmal:

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.



    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    Arbetssätt...