Mätutrustning "vattenvärden"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Mätutrustning "vattenvärden"?

    Ja när det blir semestertider så kan det ju hända att man plötsligt står vid kanten av ett intressant vatten. Då vore det väldigt praktiskt att ha med mätutrustning så man kunde mäta Ph,ledningstal, Hårdhet,temp
    ( ja vad mer kan man mäta?). Så frågan är var köper/hyr man ett sådan utrustning passande att ha med på resa ??.
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Finns det saker som inte går att hitta på nätet?

    Tror det enklaste är en bärbar dator med uppkoppling.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Samla vatten i flaskor - analysera med ditt vanliga sera- eller tetratestkit då du kommer hem. Tror utan att kunna leda i bevis att pH är den parameter som löper störst risk att förändras med tiden...men om du fyller flaskorna väl kan väl åtminstone inte koldioxiden avgå? Kolsyrat vatten har pH ca 5 hos mig. Då kolsyran avgått efter några dar är vattnet neutralt. Det kommer inte tillbaka till de ursprungliga 8,0...

      Tillbaka till ditt inlägg; det är väl inga problem med att vänta med analysen? Eller vägrar du bada i försurat vatten? Eller har du dina fiskar med dig till sjön o vill kolla värdena innan du låter dem ta en simtur (i håven)?

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Ja när det blir semestertider så kan det ju hända att man plötsligt står vid kanten av ett intressant vatten. Då vore det väldigt praktiskt att ha med mätutrustning så man kunde mäta Ph,ledningstal, Hårdhet,temp
        ( ja vad mer kan man mäta?). Så frågan är var köper/hyr man ett sådan utrustning passande att ha med på resa ??.
        Du är en sann akvarist.......alla andra vill bada när det är solsken men icke du
        vilka fiskar kan klara sig här efter den globala uppvärmningen.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          För att stilla sin nyfikenhet räcker det nog med en termometer och (nya!)teststickor. När jag var liten släpade jag runt på tetras pH och dH-test och stod och blaskade med vätskorna i åkanterna.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6


            Mvh Janne

            Kommentar

            • sleepy
              Användare
              • augusti 2004
              • 294

              #7
              Den vart lite dyr den, fast antagligen endå billig när man är insatt
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

              Kommentar

              Arbetssätt...