Sjuk chokladciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eodd
    Användare
    • maj 2010
    • 27

    Sjuk chokladciklid

    Tjena
    Två av mina Choklad ciklider har fått EN vit prick på ena sidan av kroppen. Den ena av dem (den största) har dessutom antingen fått riktigt mycket stryk under dagen eller så är sjuk på fler sätt då hans fenor ser ut som skit. ingen av dem verkar särskilt sjuk i övrigt dvs de äter och rör sig i karet.
    Vad kan det vara? svamp? Vad skall jag göra åt det?

    Edit: Såg nu att den med fenorna har små ryckningar, precis som ticks eller nått. Han kliar sig inte, bara små små ryckningar.

    /Marcus
    Senast redigerad av eodd; 07 juni 2010, 18:40.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hur stor är pricken?

    Rent generellt: Byt vatten och tillsätt salt (hur mycket beror på övriga invånare inklussive växter). Någon deciliter per 100 liter.

    Börjar fisken tappa balansen ska du flytta den till ett annat akvarium och tillsätta rätt rejält med salt (kanske en halv deciliter per 10 liter) men detta pallar inte alla ickeciklider eller växterna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • eodd
      Användare
      • maj 2010
      • 27

      #3
      Pricken ser ut ganska exakt som en tonårsfinne fast vit istället för gul.

      Kommentar

      • eodd
        Användare
        • maj 2010
        • 27

        #4
        Bättre sent än aldrig.
        Hällde salt i vattnet, på bara ett par dagar så blev båda bättre. Har dock en aning om att det var slagsmål som var orsaken. De har gått rätt hårt åt varandra i perioder. Men nu har jag i alla fall lek på min choklader så det verkar som att allt är frid och fröjd!

        /Marcus

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Även vid slagsmål är salt bra av flera orsaker:

          1. Det bättrar på vattenbalansen vilet är viktigt om huden punkterats eller firren hyperventilerar pga stress
          2. Risken för infektioner minskar kanske främst för att fisken kan lägga krutet på att bekämpa dessa istället för att lägga energi på att uppräthålla vattenbalansen men även för att slemskiktet ökar. Dessutom missgynnar saltet en del grejer som kan angripa firren även om lägre halter knappast tar död på det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...