Akvarieval hjälp snälla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskfirren

    Akvarieval hjälp snälla!

    Hejsan, behöver hjälp med var. Kan säga att jag är nybörjare, ska ha ett sällskapsakvarie med massa olika sorter i..
    Skriv gärna vad ni tycker..
    I Alternativ 1 ingår filter, doppvärmare men inte i 2:an. Vilket är mest prisvärt/snyggast?
    Alt 1:http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=489


    Alt 2:http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=505

  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    skulle inte vilja säga att något av dom är prisvärt.
    men ettan är helt klart snyggast.

    / Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Hej!

      Jag tycker istället att du ska satsa på ett ramakvarie.
      Kostaden blir då för ett 310 liters kar med benställning och dubbelramp 3350kr. Det som tillkommer är filter, doppvärmare samt lysrör.
      Ett bra alternativ till eheim filtrena är dom lite billigare ytterfilterna i Fluval serien. Till ovanstående kar så hade det varit lagom med ett Fluval 404(1300kr inklusive frakt på en web butik på nätet).

      Ett annat bra alternativ är att köpa begagnat.

      Hälsningar-Stefan L.

      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • fiskfirren

        #4
        Någon mer som tycker nåt?

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          köp så stort du har plats och råd med, det lönar sig på alla vis.
          satsa hellre på att köpa ett stort på en gång även om du kanske inte kan köpa allt på en gång utan måste dela upp det lite, du kommer inte att ångra dig.
          tänk på att beg marknaden är mycket billig.

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #6
            Håller med. Köp så stort du får plats med för om du köper ett litet så kommer du vilja ha ett större inom en snar framtid. Tycker också att du ska satsa på ramakvarie, det blir mycket billigare än akvarier med trälister och inbyggda lysramper. Visst är det snyggare med trä men köper du ett ramakvarie (som förövrigt också är väldigt snyggt) så kan du ju köpa ett större till samma pris.


            MVH Martin

            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • fiskfirren

              #7
              Tack för de nya svaren! =)
              Någon som tycker att jag ska satsa på juwel-karet?

              Kommentar

              • Mm
                Användare
                • april 2002
                • 59

                #8
                Men snälla. Det är väll upp till dej och din ekonomi, om vad du ska köpa och till vilket pris.

                Kommentar

                • fiskfirren

                  #9
                  citat:
                  Men snälla. Det är väll upp till dej och din ekonomi, om vad du ska köpa och till vilket pris.

                  Men hallå!!!!!
                  Du behöver väl inte svara då om du inte har nåt vettigt förslag!
                  Om du läser rubriken står det att jag behöver hjälp att välja eftersom jag inte kan BESTÄMMA mej, inte att jag vill ha spydiga kommentarer.
                  så: någon annan som tycker att juwel- akvariet verkar bra, ni kanske själva har ett och kan säga om de är bra?

                  M.v.h fiskfirren.

                  Kommentar

                  • Kjell K
                    Användare
                    • april 2002
                    • 128

                    #10
                    Av din senaste frågan utgår jag ifrån att du har uteslutit alt 2.

                    Juwel-akvarierna är fina och välgjorda. En släkting köpte exakt den model som du länkat till. Mycket snyggt och välbygt. Du behöver inte ora dig för kvalitén.

                    Nackdelen är att det är dyrare att köpa ett Juwel-paket än att plocka ihop delar från olika håll. Fördelen är naturligtvis att alla delarna passar ihop utan något arbete med anpassning av utrustningen.
                    Om du är villig att betala för att slippa mixtra och för att få en enhetlig möbel, så är det ett bra köp. Om du däremot kan tänka dig att själv lägga ned en del arbete så kan du få ett större akvarium för samma pengar eller ett lika stort akvarium för lite mindre pengar.

                    Skall du jämföra priser så kom ihåg att ta med kostnaden för möbeln i beräkningen. Det är lite orättvist att jämföra Juwels möbler med en aluminiumställning (som ju inte är särskilt vacker).

                    Personligen har jag valt att köpa begagnat och vid erbjudanden för att hålla ned priset. Hade jag haft oförskämt gott om pengar eller varit utpräglat opraktisk så hade jag nog inte gjort det.

                    /Lycka till

                    Kommentar

                    • fiskfirren

                      #11
                      citat:
                      Av din senaste frågan utgår jag ifrån att du har uteslutit alt 2.

                      Juwel-akvarierna är fina och välgjorda. En släkting köpte exakt den model som du länkat till. Mycket snyggt och välbygt. Du behöver inte ora dig för kvalitén.

                      Nackdelen är att det är dyrare att köpa ett Juwel-paket än att plocka ihop delar från olika håll. Fördelen är naturligtvis att alla delarna passar ihop utan något arbete med anpassning av utrustningen.
                      Om du är villig att betala för att slippa mixtra och för att få en enhetlig möbel, så är det ett bra köp. Om du däremot kan tänka dig att själv lägga ned en del arbete så kan du få ett större akvarium för samma pengar eller ett lika stort akvarium för lite mindre pengar.

                      Skall du jämföra priser så kom ihåg att ta med kostnaden för möbeln i beräkningen. Det är lite orättvist att jämföra Juwels möbler med en aluminiumställning (som ju inte är särskilt vacker).

                      Personligen har jag valt att köpa begagnat och vid erbjudanden för att hålla ned priset. Hade jag haft oförskämt gott om pengar eller varit utpräglat opraktisk så hade jag nog inte gjort det.

                      /Lycka till


                      Tack Kjell K!! =D
                      Nja, jag vet inte om jag har uteslutita alt 2 men jag är mkt intresserad av juwel- akvariet kan jag säga! =)
                      De verkar ju vara praktiska och eftersom jag är nybörjare kanske jag inte ska köpa FÖR stort kar? Jag kanske nöjer mej med 240 liter, och kanske inte alls tycker det är för litet längre fram?

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Som nybörjare bör man defintivt köpa "för stort" kar. I ett mindre kar blir misstagen man gör betydligt mer allvarliga och besvärliga.



                        mvh

                        Tony Lejvell
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • fiskfirren

                          #13
                          Men 240 liter räknas väl inte som "mindre" ?
                          Det är väl ganska lätt att sköta ett sådant?


                          Kommentar

                          • Kenneth
                            Användare
                            • april 2002
                            • 277

                            #14
                            Du bör kanske fundera på vad du vill stoppa för fisk i din nya burk innan du bestämmer dig för ett akvarie. På så sätt begränsar du dig inte från början.

                            MVH
                            /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                            MVH
                            /Kenneth Johansson,

                            ordförande
                            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • april 2002
                              • 727

                              #15
                              Du kan inte köpa för stort kar. Med all säkerhet kommer du att vilja ha ett ett större kar, och ångra dig. Mitt första kar var ett 540 lit. och efter ca. 1 1/2 år blev det för litet. Det som verkar mest prisvärt är 375 lit och ev. 540 lit. satsa på dom så kommer du inte att ångra dig.
                              Skulle du tröttna är dom lätta och sälja. Försök hitta karen i dagspressen, lila tidningen och liknande för där kan man göra riktiga klipp(i mitt fall 800:- för komplett 540 lit).

                              M.v.h.
                              Rickard
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...