Jordätargruppsex...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Jordätargruppsex...

    Har en grupp VF Satanoperca sp. "Redlips" som nyligen börjat leka. Häromdagen förberedde ett par en lek. De höll på runt en sten ca ett dygn. När de väl kom igång började två andra hannar visa intresse för det som hände. De ville tydligen vara med.
    Efter lite gruff från parets sida (som redan var och en plockat upp ägg) tilläts plötsligt de två tillkomna vara med och befrukta ägg honan med jämna mellanrum lade. Detta pågick kanske en haltimme.
    Förvånat kunde jag se att förutom det ursprungliga paret hade även en av de två andra hannarna plockat ägg för ruvning, utan större protester från paret.

    Nu efter några dagar är det bara honan som ruvar.

    Det ska sannerligen bli intresant att följa denna grupps utveckling framöver. Har haft gruppen två år. Nu börjar det hända saker!

    Kameran kom fram fort och bildkvaliteten är därefter.

    Pablo
  • GöranE
    Användare
    • februari 2009
    • 334

    #2
    Kul! Berätta gärna om du gör något speciellt för att dom skall behålla äggen/Ynglen. Har ju oxå en grupp med redlips och dom är nog världens sämsta föräldrar eller så gör jag något fel??
    Hade lek/äggläggning på mina förra veckan men det höll bara tills jag matade dom. Vad jag föstår skall dom väl inte äta när dom tuggar på ägg??
    Jordätare är det som gäller..

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kul! intressant beteende. antingen en effekt av att de bor i ett akvarium eller ett beteende som skyddar ynglen likt vissa däggdjur där ett sådant beteende skapar osäkerhet hos hanarna ifall det är deras yngel eller ej. det kan leda tillåtminstone 2 effekter i det vilda:
      • Fler hjälps åt med yngelvården.
      • En ny hanne finner inget skäl att döda ynglen och själv para sig med honan då de kan vara hans egna.


      Förövrigt är de grymmt snygga och jag blir igen sugen på någon satanoperca.

      Göran, tog det lika länge för dig innan de lekte?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Tänkte först lägga detta inlägg i "Jordätartråden", men tyckte det kanske finns ett allmännintresse utanför jordätare.

        Tror detta är tredje eller fjärde leken i gruppen, som består av tio st. Om just denna hona lekt tidigare vet jag inte; har inte ännu lyckats särskilja alla de tio individerna.
        Tyvärr kan jag konstatera att ingen nu har ägg kvar. Detta har jag räknat med. De två, tre första lekarna brukar ofta sluta så efter några dagar.
        Det brukar vara det koncept jag följer med alla munruvare (även malawi). Låt dem vara ifred första lekarna utan att ingripa. Ofta tycks det gagna en långsiktig stabilitet. När de behåller ägg över de första kritiska dygnen brukar det sen vara mer stabilt. Om förutsättningar finns brukar jag låta dem ruva tiden ut i det kar de lekt. Min orangeheadgrupp har några väldigt stabila par där de efter första utsläpp av yngel vårdar dem i en vecka. Brukar då håva upp en del av kullen om jag vill dra upp. Återstående del får föräldrarna ha kvar till de tröttnar på barnpassning.
        Tror satanopercor överlag är lite sämre yngelvårdare bland jordätare, kanske? Här kanske det blir tal om att flytta ruvande individ strax innan det börjar bli tid för första utsläpp (ca tio dygn). De spottar ofta ut i håven och då är det lättare att klara yngel än att riskera att de spottar halvgången rom i håven om man är för tidigt ute.

        När det gäller denna "grupp-parning" tror jag det har att göra med miljön i akvariet. En stor grupp individer i ett begränsat utrymme skapar kanske vissa strategier av nödvändighet. Hade detta varit mer aggressiva arter hade det gått annorlunda.
        Gruppens storlek kan också vara av betydelse då de jordätare jag haft inte verkar så utpräglat parbildande. I den grupp om tio G. orangehead jag har,där har par visserligen hållt ihop ganska väl, men partnerbyten har skett då och då. Efter att jag minskat antal individer i gruppen har de blivit mer trofasta.

        Får se hur gruppen "redlips" framskrider. De är ju nyligen könsmogna. Jo, Dre, satanopercor blir könsmogna först efter 2-3 år. Orangehead efter ca 1 år.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Intressanta observationer!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • chippog
            Användare
            • augusti 2008
            • 251

            #6
            spännande historia!

            själv har jag ett nytt försök av mina g. pindaré i karet. av åtta fiskar, en äldre hona, jag kom över av en slump och sju yngre individer, lever sex, varav med största sannolikhet fyra hanar. dessa fyra kämpar om tre revir och den gamla honan. den unga verkar inte redo än. det blev den största hanen som tog hem ett. i lördags var der rom på en sten och nu simmar hanen och honan med munnen full. förra försök grusade efter några dagar. håll tummarna att det funkar nu! det är dock ingen inblandning av nån annan ”överbliven” hane att se. det som slår mig jämförd med andra mera aggressiva ciklider, att de är mycket snällare mot misstänkta ägg- och yngelätare.
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

            Kommentar

            Arbetssätt...