Sjuk Jaguarciklid, tips någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weieiie
    Användare
    • maj 2010
    • 3

    Sjuk Jaguarciklid, tips någon?

    En av våra Jaguarciklider har fått svårt att simma och lägger sig gärna på sidan och slumrar till då och då, det verkar som de främre fenorna undertill inte fungerar som de ska längre. Först trodde vi det var bukvattensot men symtomen stämmer inte, hon har varit så här i flera veckor och inte svällt upp och inte förlorat matlusten eller visat andra symtom som borde dykt upp. Hon går i ett akvarium med 3 hannar så även funderingar kring stress har funnits men påverkas fisken på detta sett då?
    Någon som har något tips att ge, vill rädda den stackars fisken?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Har du sett om hanarna är elaka mot henne, biter henne o så? Då kan det i så fall vara innre skador, och det hämtar dom sig nästan aldrig ifrån. Leker dom offta? Det kan deffenitivt påverka henne stressigt, jag skulle ha tagit bort 2 av hanarna och bara ha 1 kvar..
    Om du har möjlighet att lägga henne ensam i ett akvarium så gör det och salta vattnet, 1dl/100L vatten, låt henne gå nån vecka så, och gör sen ett 30% vattenbyte, Har hon inte blivit nått bättre då, så är det nog tyvärr kört..
    Lycka till
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • salmberg
      NCS Medlem
      • oktober 2007
      • 830

      #3
      Låter som honan har problem med simblåsan. Hade samma problem med min freddihane. Jag gjorde tätare vattenbyten och tillsatte 1dl salt per 100l.
      Efter 2veckor så var han bra. Det räddade han den gången...
      Om det beror på stress vet jag inte. Hur stora är Jaggorna och hur stort kar går de i?
      Lycka till.

      Kommentar

      • weieiie
        Användare
        • maj 2010
        • 3

        #4
        karet de går i är 600 liter, kan det hjälpa att skärma av det tror ni? Jag är lite rädd att flytta henne eftersom jag inte vet om hon är stark nog att byta kar helt, kanske kan man ta med vatten från stora karet?
        Hannarna är inte elaka på henne, de bråkar däremot lite med varann..
        Saltat har vi gjort under en längre tid nu kanske ca 5 veckor.. men hon har varit i samma skick sedan dess.. aldrig varit med om en så här konstig sjukdom..

        Kommentar

        • weieiie
          Användare
          • maj 2010
          • 3

          #5
          jaggorna har varrierande storlek men ca 30cm..

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #6
            Jag skulle göra som du nämnde att helst inte flytta honan. Styressen av hanteringen och miljöbytet skulle nog ta kål på henne snabbt. Skärma av 3/5 delar av akvariet till hennes fördel. Utan symptom är det svårt att medicinera bort det och invärtes sjukdommar/skador är otroligt svår att behandla om inte fisken klarar av att hanteras.. Fortsätt med saltet och ge henne lugn och ro är mitt tips!

            Lycka till
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            Arbetssätt...