Torv i filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eodd
    Användare
    • maj 2010
    • 27

    Torv i filtret

    Hejsan
    Helt ny medlem, och nästan helt ny på ciklider.
    Har nyligen satt igång ett 375liters med lite blandade sydamerikaner. Mätte mitt ph och det var alldeles för högt och åkte således och införskaffade torv.
    Fick tag i någon slags akvarietorv på Zoogiganten i Lomma.
    Hur mycket skall man lägga i filtret och hur lång tid tar det innan man märker någon skillnad? Stoppade i ungefär en knytnäve i filtret igår men har bara märkt en svag nedgång så långt.

    /marcus
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av eodd
    Hejsan
    Helt ny medlem, och nästan helt ny på ciklider.
    Har nyligen satt igång ett 375liters med lite blandade sydamerikaner. Mätte mitt ph och det var alldeles för högt och åkte således och införskaffade torv.
    Fick tag i någon slags akvarietorv på Zoogiganten i Lomma.
    Hur mycket skall man lägga i filtret och hur lång tid tar det innan man märker någon skillnad? Stoppade i ungefär en knytnäve i filtret igår men har bara märkt en svag nedgång så långt.

    /marcus
    Beror på hur sur torven är samt vilken hårdhet det är på ditt kranvatten. Det finns många här som är bättre än mig på vattenkemi som säkert kommer ge ett bättre svar. Ni har ganska hårt vatten i Malmö va?

    Hur som helst, välkommen till NCS! Du kommer att få många trevliga stunder framför ditt ciklidakvarium...

    /Jocke

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Jag kör nästan 2 paket med torv i mitt 720L har ph på runt 7,5 i kranen och i karet ligger det på ungefär 6.
      Vad har du för fiskar?
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • eodd
        Användare
        • maj 2010
        • 27

        #4
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Jag kör nästan 2 paket med torv i mitt 720L har ph på runt 7,5 i kranen och i karet ligger det på ungefär 6.
        Vad har du för fiskar?
        Just nu är där ett gäng Tetror, några bolivianska fjärilar, några Pansarmalar och fem Chokladciklider.

        Borde kanske ta och fylla upp filtret lite till då. Nästan ett helt paket borde vara lagom? Har mellan 7,5 och 8 åtta i kranen.

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Det hänger på hur god buffringsförmåga ditt kranvatten har. pH runt 8 är i princip standard på kranvatten runt om i landet, oavsett ursprungsvärdena på vattnet. Om pH:t ursprungligen ligger på ex 6,5 så höjs det innan det skickas ut i ledningsnätet för att inte påverka ledningarna.
          Det som skiljer olika kranvatten åt i detta fall är hur lätt/svårpåverkat vattnet är för pH-svängningar. I stora delar av vårt land har vi hård och svårvittrad berggrund och den ger upphov till vatten med låg buffringsförmåga (alkalinitet). I andra delar med ex kalkberggrund får vi en lättvittrad berggrund som "äter upp" de försurande molekylerna och det ger ett kranvatten med hög buffringsförmåga.
          Ett enkelt sätt att mäta detta är om du mäter karbonathårdheten (KH). Ligger du lågt, KH ca 1-4, så behövs mindre torv än om du ligger högre.

          Torvfiltrering är ingen exakt vetenskap så när du använder torv är väl vanliga råd att mäta pH regelbundet och att inte byta torvfabrikat när man väl har hittat en modell som fungerar.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag skulle vilja tillägga att du med all sannolikhet inte behöver justera ph över huvudtaget. Inte så många fiskar är känsliga for detta. Jag har hantlar, jordätare, corydoras med mera. Alla leker regelbundet i ph 7+
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Torv som är som gammalt skägg gör i stort sett ingen skillnad på vattenkvaliten.
              om torven är pelleterad o mustig gör stor skillnad omedelbart.
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                Det är bra att ditt pH bara sjunkit lite. Fiskar gillar inte snabba förändringar av i synnerhet pH. Jag tror att vattnet i Malmö inte är så hårt som det varit - mät! Detta betyder isåfall att du inte behöver baxa så hårt för att sänka pH, din huvudsakliga utmaning ligger nog i att kunna hålla det mer eller mindre konstant med tanke på vattenbyten.

                Vad gäller behovet av mjukt o surt vatten för (de flesta) sydamerikaners välbefinnande tvistas det...

                Kommentar

                Arbetssätt...