Sjukdom hjälp snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kromo
    Användare
    • december 2007
    • 52

    Sjukdom hjälp snabbt

    Jag har malawiciklider i mitt akvarium. Jag har fått något problem i det, några fiskar verkar slöa och håller in fenorna. Jag har tagit död på en socolofi som låg och flämta, den var uppsvullen litegrann med ett sår bakom bröstfenan. Nu har en malawizebra börjat gömma sig och när jag såg henne nyss såg hon lite svullen ut eller ganska mycket faktiskt. Jag har testat ph kh klor gh nitrit och nitrat alltså allt nästan. dessa ämnen är som de ska. Är det bukvattensot, eller vad tror ni??? Om det är någon som vet vad det kan vara, snälla skicka även med "recept" vad jag ska medicinera med!
  • Thompa
    Användare
    • april 2010
    • 158

    #2
    Jag tycker det låter som om dom fått stryk av någon annan firre, du kan ju observera akvariet o se om det är någon fisk som mobbar andra, om det är en sjukdom har jag ingen aning om vad det kan va, det värsta jag har fått är fenröta o pricksjuka :/
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur

    Kommentar

    • kromo
      Användare
      • december 2007
      • 52

      #3
      Okej tack för iden men jag tror inte det är det eftersom buken svulnar upp lite? Dessutom är akvariet observerat och ingen slagskämpe hittad. Ingen annan som har någon ide?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vad har du matat med och hur mycket?

        Har du gjort vattenbyte? Det är det första man ska göra enligt mig när man ser sjukdomstecken som man inte kan lokalisera...för ofta kan det vara försämrad vattenkvalitet som gör att fiskarna mår dåligt.

        Prova med att göra vattenbyte och tillsätta lite salt i akvariet. Kolla alla fiskarna efter symptom...

        Surfa på nätet för att se liknande sjukdomsbilder som du sedan kan länka till här för det är oerhört lättare att "gissa rätt" om man ser fisken/sjukdomsbilden framför sig.

        Kommentar

        • kromo
          Användare
          • december 2007
          • 52

          #5
          Jag håller just på med vattenbyte. Provar det, salt var redan i men tillsätter igen. Jag observerar ett par dar,Sedan återkommer jag.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av kromo
            Jag håller just på med vattenbyte. Provar det, salt var redan i men tillsätter igen. Jag observerar ett par dar,Sedan återkommer jag.
            Tillsätt salt -måttligt- efter vattenbyte. Sedan behöver du inte salta alls varje gång du byter vatten. Jag saltar aldrig förutom vid vissa sjukdomssymptom...

            Kommentar

            • kromo
              Användare
              • december 2007
              • 52

              #7
              Ja den gamla saltdisskutionen den kanske vi inte ska gå in på i denna tråd. utan jag saltar nu så får vi se vad som händer. tack för hjälpen

              Kommentar

              Arbetssätt...