Poeciliaweekend i maj 2011

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Vore ändå kul att få veta vilka vildformer som de flesta som sysslar med sådana har. Jämför med tex malawi där sjön har massor av arter men
    det är ju bara 5-10 arter som totalt dominerar i antal om vi skulle räkna alla malawi som hålls i akvarium. Jag gissar att det finns några arter/färgvarianter
    som fått en större spridning och det vore kul att få veta vilka som toppar hos
    poecilianördarna.
    Det finns en sådan lista på www.poecilia.org hemsidan - dock så är den bara öppen för medlemmar (har jag för mig).
    Jag själv är en sådan som är "slö" och inte har fyllt i vad jag har, men varje månad får jag då också en påminnelse om att göra detta. Dock så finns det massvis av olika naturformer som medlemmarna har i sina akvarier.

    Kollade lite extra: Det finns faktiskt en artlista som alla kan titta på (drygt 200 arter/varianter)http://www.poecilia.org/artsliste/aabenliste.asp
    Däremot kan man här inte se vem som har vad om du nu vill räkna ut vilken art somn "toppar" - detta syns bara på medlemslistan
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 april 2010, 10:48.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Håkan,
      är man inne på vildformer av levandefödare så vet i katten "vad som gäller". Håller med Ola där, för mig är frågan egentligen rätt ointressant - själva bredden är najs, samt just det att se nya arter man inte visste fanns. Jag har enbart haft två vildformer levandefödare, båda inköpta i Tyskland (Hobbyzoo Tillman, rekomenderas VARMT). De jag haft är X. helleri "Güntheri" samt Libertymolly (P. salvatoris).

      Den första var omöjlig att få yngel av, har polare som testat den också och de säger samma sak. Jag vet att det finns en del luriga levandefödare, men jag trodde verkligen inte jag skulle gå så otroligt bet på en "normal" svärdbärare. Testade flera olika varianter på odling, med födkassar i olika varianter, mängder med växter åssevidare. Nada yngel (jo, jag såg att de hade fött, runda och fina ena dagen men magra dagen efter). Arten är numera utdöd i mina kar. Libertymollyn är mycket enklare, där har det blivit yngel utan att jag gjort något speciellt. Liksom en del andra levandefödare är de rätt tuffa firrar, välj ev. sällskap med omsorg.

      Det finns ett gäng andra arter jag är sugen på, t ex bland Micropoecilia. Har även ett gott öga till Heterandria formosa, men har inte ännu haft arten. Samma sak med Priapella.

      En riktigt fräck svärdbärare är Xiphophorus nezahualcoyotl. Den har jag polare som har, så den kommer simma i mina kar en vacker dag. Verkar rätt straight forward, av det jag hört av vännerna. Också inköpt på Tillman.

      Well, träffen är hur som helst klart intressant. Kommer anstränga mig för att vara där. Kommer det något med hem är det bonus.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 maj 2010, 08:24.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Håkan, varför är du alltid intresserad av vad som "toppar"? Det jag vill veta är bredden. Jag går ofta på killiutställning och det är bredden samt förekomsten av fiskar jag inte ens visste fanns som är intressant. Vill jag veta vad som "toppar" går jag in i min lokala stormarknadsakvarieaffär. Jag är inte kritisk eller sarkastisk utan undrar bara på vilket sätt detta är intressant. Jag förstår att det är intressant för någon som ska odla fisk eller ta in fisk i en affär, men dessa firrar är kommersiellt stendöda och finns nästan aldrig i en affär.
        Ja mitt intresse är väldigt brett så jag vill veta både bredd och topp.
        I stormarknaden finns det om vi nu talar levandefödare, ca 5 olika varianter
        av guppy,platy,svärdbärare och molly, alla odlingsformer, sen kan man ju undra vem,vilka som står för urvalet, knappast Svensson som springer in och köper vad som finns hemma. Så i denna kategori är toppen svårare att se
        ( men guppy blue neon säljer nog bäst av guppyvarianterna skulle jag gissa).
        Men om vi går över i "nörd" segmentet så är det nog väldigt medvetna personer och därmed mer intressant att veta vad de har i burkarna, det finns alltid ett skäl till att någon variant blir populärare än någon annan. Följande faktorer är viktiga för mig. färg,storlek, möjlighet att odla, möjlig att hålla
        med rimlig skötsel, känd fångstplats. Om jag skulle fånga någon själv så får den gärna vara liten och grå, den skulle ändå vara kul att ha hemma.

        Men om man läser boken Svärdbärare och platy på sid 53 så kan man läsa följande " Xiphophorus heller, röd population från Rio Atoyac, Båda könen av de här tilltalande fiskarna har en stark orangeröd färg ovanför mittlinjen på sidorna och på ryggen.Ryggfenan är mattgul eller rosa och har alltid små röda punkter under mittlinjen, särskilt från gälarna till bukfenorna, är fiskarna orangefärgade eller har på en ljus grundfärg orangefärgade strimmor. Bröstfenorna är oftast också orange. Den undre främre delen av kroppen är ljusblå till turkos. en ännu starkare orange färg syns i området kring stjärtfensbasen. Både hanen och honan kan bli 8-10 cm stora. hanens svärd , som är citrongult eller turkosfärgat, upptill svagt och nedtill starkt svart omgärdat, kan nå en längd av 6-8 cm. I akvarier är den här varanten mycket tålig och anspråkslös"
        Ja om denna skulle finnas på auktionen så blir det nog ett tillräckligt skäl för en liten resa........... ( bara tanken på ett svärd på 8 cm gör ju att man får ståpäls....)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Som sagt Håkan - jag la ju in en länk ovan (http://www.poecilia.org/artsliste/aabenliste.asp) över vilka arter och varianter som Poecilias medlemmar har och som du kan se så är det ett brett utbud.

          Rent allmänt kan man väl säga att de "Poecilia-varianter" som är vanliga är ju de vanliga odlingsformerna (men de är ju å andra sidan oerhört vanliga).
          Alla de naturformer (som Poecilias medlemmar i huvudsak håller) är tämligen ointressanta rent kommersiellt men är akvaristiskt väldigt intressanta (och snygga) och många av dom är ju också oerhört snygga.

          Denna Poeciliaträff ger ju alla svenskar en unik möjlighet att på hemmaplan kunna får tag på arter/varianter som man aldrig tidigare kunnat få tag på i Sverige. Samtidigt som man ges möjlighet att ta del av intressanta föredrag.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 maj 2010, 14:34.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #20
            Finns det mer info om denna träff nu, det närmar ju sig så sakteligen

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Finns det mer info om denna träff nu, det närmar ju sig så sakteligen
              Det finns här http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=258 och info har även legat inlagt i möteskalendern på denna hemsidas förstasida.
              Vi är redan några svenskar och många från andra länder som har anmält sig
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 januari 2011, 17:29.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Totalt har redan 15 personer från 5 länder betalt in anmälningsavgiften - så det blir ett internationellt sällskap med akvarister i Varberg den helgen.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Nu har det anmält sig folk från 7 olika länder till Poeciliaweekenden - detta verkar bli det mest internationella akvariemöte någonsin i Sverige. Jättekul

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Man kan nu vinna dagskort till Poecilia-träffen med middag, entré genom att delta i Poecilia Scandinavias frågetävling som du hittar på denna sida
                    Det är helt gratis att delta

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      Nu har 30 st anmält sig till Poecilaweeekenden så det rullar på

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Nu är det 33 st som har anmält sig

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Nu är det 35 st som har anmält sig och dessa kommer från 8 olika länder

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #28
                            Nu är det 40 anmälda deltagare från 8 olika länder - vilka som anmält sig kan ni se här http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=278

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nu är det 40 anmälda deltagare från 8 olika länder - vilka som anmält sig kan ni se här http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=278
                              Jag har lagt in i en liten blänkare i nästa nummer av Ciklidbladet. Den skickades till tryckeriet i morse.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Jag har lagt in i en liten blänkare i nästa nummer av Ciklidbladet. Den skickades till tryckeriet i morse.
                                Låter bra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...