cirkulationspump som värmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    cirkulationspump som värmare?

    Jag har startat ett 90 liters kar med filterhörna och en Eheim Compact 1000 cirkulationspump.
    Mitt problem är att temperaturen inte sjunker under 28 grader, först trodde jag det var doppvärmaren men den var inte på.

    Min slutsats är att eftersom denna pump har en effekt på 23W så omvandlas denna också till värme, kan det vara så?
    Jag har provat att dra ner vredet på pumpen så att cirkulationen blir lägre, endast en marginell sänkning av temperaturen blir följden.

    Kan det vara så att även om jag skulle dra ner cirkulationshastigheten i botten så minskas inte effekten i samma utsträckning? Den drar det den drar?

    Exempelvis så finns en Eheim Compact 600 med en effekt på 11W, är det så att 600:an på maxblås är "effektsvagare" än 1000-varianten på drygt halva effekten?
    Senast redigerad av popetoteror; 25 april 2010, 09:34.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Jag tror du måste titta på andra faktorer än cirkulationspumpen. Visst, den värmer vattnet, men i ett normalt tempererat rum definitivt inte till 28 grader. Hur varmt har du i rummet där akvariet står? Har du ett element i närheten av akvariet? Vad har du för belysning? Är du säker på att värmaren är OK?
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Pumpen kan vara på väg att gå sönder och då drar den ibland för mycket ström och värmer vattnet för mycket.

      Kommentar

      • popetoteror
        Användare
        • februari 2007
        • 111

        #4
        Ursprungligen postat av 56ovwal
        Jag tror du måste titta på andra faktorer än cirkulationspumpen. Visst, den värmer vattnet, men i ett normalt tempererat rum definitivt inte till 28 grader. Hur varmt har du i rummet där akvariet står? Har du ett element i närheten av akvariet? Vad har du för belysning? Är du säker på att värmaren är OK?
        Nu har jag försökt kolla de andra faktorerna.
        Efter natten har ljusrampen varit släckt, doppvärmaren urkopplad och temperaturen i rummet varit 21 grader - i akvariet är det ändå 26 grader.
        Det enda som varit på är just cirkulationspumpen.

        Jag tror inte pumpen är på väg att gå sönder, den är helt ny (i och för sig kan även nya prylar paja).

        Jag skall nu koppla ur den interna cirkulationspumpen och prova att köra med ett ytterfilter. Det borde göra skillnad!

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Hmm, kan bara komma på två saker då: Antingen är något galet med cirkulationspumpen som ´endymion´ säger eller med termometern i akvariet.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          Arbetssätt...