17 nya fiskarter upptäckta på Borneo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    17 nya fiskarter upptäckta på Borneo

    Artikel i GP http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.3...rter-pa-borneo

    Här finns ett foto på en randig barb Eirmotus insignis http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.35...de#placeholder
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Woho! En ny Eirmotus. Det kan nog glädja mig och ......eh....någon annan i hela världen?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Mjo, jag blir också glad... *s* Läste infon innan, men de bilder som fanns var mest på en orm som kunde ändra färg samt en på en märkligt groda. Var får man fatt i mer info om firrarna?

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Hallå där, snacka inte illa om Eirmotus! Väldigt trevliga fiskar!

        Arterna är ur WWF's "Heart of Borneo" projekt, som utforskar de otillgängligaste delarna av Borneo. Info om den här rundan av nya arter finns i PDF'en "Heart of borneo new species report" som kan laddas ned här:


        Där finns en artlista. Sen kan man söka på Google Scholar efter artikeln där arten beskrivs, de är ofta Public Access (fri åtkomst).
        Senast redigerad av Mike_Noren; 26 april 2010, 17:06. Anledning: trasig länk

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Oops, då uttryckte jag mig nog dåligt - jag _blir_ faktiskt glad över det!! Punkterna i slutet pekar mer på mig, att jag är "så nördig" att jag blir glad över det. Ska kolla infon, tackar för länkarna.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Lite halvt ovidkommande men ett boktips för den Borneointresseade:
            "The fresh-water fishes of north Borneo" Robert F Inger och Chon Phui Kong.

            En bra bok som varmt kan rekommenderas till de/oss med ett lite nördigt sinnelag.

            Kommentar

            Arbetssätt...