Äntligen fisk i karet, vad göra nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samot 210
    Användare
    • december 2002
    • 22

    Äntligen fisk i karet, vad göra nu?

    Har nu kört akvariet(250L) utan fiskar i två veckor, i väntan på att lysramp skulle bli klar, har ej några växter i det.
    Så i dag satt jag i 2st små Ancistrus ca 3cm stora.
    Köpte Vitakraft Plantchips att stödmata med, för det är väl dåligt med alger ännu.
    Men eftersom detta är mitt första akvarium så undrar jag lite hur jag ska bära mig åt framöver.

    Om man stoppar i ett chips på kvällen, kommer det som fiskarna inte äter upp att lösas upp i vattnet eller går det att plocka upp överskottet på morgonen?

    Hur gör jag med vattenbyten så här i början?

    Och till slut, när kan man börja sätta in resten av fiskarna som ska vara Malawisar. Och hur många åt gången bör man max sätta i.



  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    #2
    Om du endast har två malar tycker jag du kan provmata med att lägga ner två halva cips (fiskarna är små) om ens det. Titta sedan hur mkt de har ätit efter 5-10 minuter. Är det mkt rester kvar och fiskarna inte verkar intreserade ta ut maten.
    Jag byter ca 40% av vattnet ca 1 gr i veckan lite beroende på hur mkt fisk jag har. De akvarium som är överbefolkade av yngel försöker jag byta så ofta jag hinner i.
    När jag köpte malawisar satte jag i alla på en gång och jag hade inga problem med balansen i vattnet. Fast jag ångrar att jag gjorde så. För det slutade med malawisoppa då jag hade två st av varje sort. Jag tycker du ska börja med att köpa en eller två grupper (på mer än 4st) till en början. Sedan tittar du på akvariet och känner vad du tycker saknas. Du ser helheten bättre när du har fiskarna i akvariumet.
    I mitt malawi kar (275) går 5 halv vuxna delfiner, 4golden, 6rödzebror och en afra Edwardi (min favorit =) )

    mvh Therese

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Som jag sa på zooppet så tycker jag du ska ta det lugnt med både mat och vatten byte. 40% vattenbyte tycker jag är mycket då du kommer att ta väck mycket av bakteriekulturen.

      Oscar Cederqvist
      -----------------
      310liter Malawi
      105liter Sällskaps
      42liter Kampfisk
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      Arbetssätt...